Blogs

We love to enAbout WordPressergize your brand

2024 Strijd om het schap heftiger dan ooit

Wie staat er in het schap en wie (voorlopig even) niet? Het is een jaarlijkse rituele dans tussen supermarkten en fabrikanten met de prijs als inzet.

Lees meer

De zwaar onderschatte Boomermarkt

Marketeers lijken de senioren totaal te negeren, vooral de Boomers. Terwijl het toch een heel aantrekkelijke markt is. Jong lijkt overal voorrang te krijgen. Zeker, we hebben het steeds vaker over senioren..

Lees meer

Brand Governance, onmisbaar voor iedere merkorganisatie

Najaar is hét klassieke moment in organisaties om je jaarplannen voor 2024 in te dienen en te verdedigen bij de eindbazen. Najaar is hét klassieke moment in organisaties om je jaarplannen voor 2024…

Lees meer

Merktwist niet bevorderlijk voor merkwaarde

Columnist Leo van Sister pleit voor het goed vastleggen van merkrechten, merkgebruik en de waarde van het merk. Juist om ruzie en gedoe na overlijden van de oprichter van het merk te voorkomen…

Lees meer

Hoe houd je merkwaarde vast na overname?

Je hebt dat vast wel eens meegemaakt, ben je samen met je collega’s al een paar jaren lekker aan een merk aan het bouwen en zijn de resultaten ook nog eens naar wens, wordt het..

Lees meer

Energieke graaiflatie of eerlijke verdeling?

Na de graaiflatie van de supers constateert Leo van Sister ook een ‘graaibeweging’ van de energieleveranciers via de heilig gekoesterde zonnepanelen. Terecht?

Lees meer

Familiemerken stutten de economie, koester ze!

Normaal gesproken lezen en horen we niet zo veel van de bedrijven achter de vele familiemerken die Nederland rijk is. Maar nu opeens zijn ze dominant aanwezig in de media en op het Binnenhof. Waarom is dat?

Lees meer

Woke up brands!

Wat moet een merk doen in dit huidige woke tijdperk? Ook scherpe maatschappelijke standpunten innemen en dat rond communiceren of juist bij woke wegblijven en gewoon dicht bij het merk blijven.

Lees meer

Op zoek naar de psychopaten onder de automerken rijders

Onderzoeken zijn vrijwel altijd nuttig voor marketeers en organisaties en zeker ook
onderzoeken naar automerken en hun berijders. Als auto- of motorrijder heb je eigenlijk zelf al continue onderzoek als je de weg op gaat. Je kent dat wel die bahnburners die vastgekleefd zitten op de linkerbaan

Lees meer

Welke kant draait het marketingkompas op?

Het jaar is alweer bijna drie maanden oud, maar de turbulentie in markten is intens en neemt nog altijd toe en daarmee ook bij de marketeers die organisaties en merken op stabiele en veilige koersen
moeten zien te krijgen of te houden

Lees meer

Kruidvat, discounter met merkallures

Kruidvat, de winkel waar vrijwel alle Nederlanders, en velen daarvan zeer regelmatig, komen is ooit in
1975 begonnen als kleine discounter in health & beauty, maar is anno 2023 een zeer grote winkelketen met 1250 winkels en een veel breder assortiment.

Lees meer

Hey Leo wat is dit een super mooi stuk geworden! En top dat je even in de historie bent gedoken. Leuk om te zien hoe jij er tegen aan kijkt. Dankjewel en heb het gerepost 🙏🏼

 

 

Brenda Smith

Director Marketing & Customer Experience, Kruidvat

Bol.com staat bol van merkwaarde

In november 2021 lazen we webwinkel bol.com naar de beurs zou gaan. Al sinds de oprichting van bol.com kent het bedrijf een onstuimige groei en Ahold wilde daarom wel eens weten wat dat bedrijf =merk waard is.

Lees meer

Prijzenrace in de autojungle

In 2022 waren de prijzen van nieuwe auto’s ook al een soort carrousel met slechts een stand, namelijk
flink omhoog en dat is in 2023 helaas niet anders. Als je nu zoals ik recentelijk in januari ook deed dealers 

Lees meer

20 jaar de merkcommissarissen!

“Het merkmanagement is in veel organisaties voor verbetering vatbaar” aldus de Merkcommissarissen bij hun oprichting in 2003 en introduceerden daarom de onafhankelijke..

Lees meer

Gaat Aidsfonds te ver met nep-zorgverzekeraar Selectivia?

Het Aidsfonds heeft afgelopen maandag 28 november in de Volkskrant een nepadvertentie geplaatst van zorgverzekeraar Selectivia die klanten zou selecteren op basis van ‘achtergrond, gender en oriëntatie’…

Lees meer

Is jouw aanbod Instagram- able ?

Social media domineren al jaren het marketingpalet van merken, diensten en producten. Als je daar niet actief aanwezig bent, tel je al haast niet meer mee..

Lees meer

Marketeers worstelen met imitatie producten

Al decennia lang stromen er vele nieuwe imitatie producten in de vlees en zuivelcategorie de markt op en kost het marketeers doorgaans vrij veel moeite..

Lees meer

Marketing in recessietijd

De inflatie voor de consument is met ruim 10% (bron: CBS) al zeer hoog en stijgt voorlopig verder door; daarmee is het verlies aan koopkracht nagenoeg evenredig groot. En dat gaan vrijwel alle
sectoren merken…

Lees meer

Das Gestalt - branding hogeschool

Merkenkenners kennen ongetwijfeld het begrip Marken Gestalt. Het is geïntroduceerd door Dr. Klaus
Brandmeyer van het Duitse Institut für Markentechnik.

Lees meer

Buy or Sell? Ontdek de echte waarde van het merk

Ook 2022 lijkt weer de overname records te gaan breken. Tijd om tijdig te bedenken hoe je de waardering gaat uitwerken. Het besluit om (een deel van) een onderneming te verkopen..

Lees meer

Ongebreideld groeien is niet meer van deze tijd

Nog altijd hebben veel organisaties en bedrijven de onbedwingbare drang om groeien. In omvang, omzet, fanbase, volume en/of in winst..

Lees meer

Tot welke prijs kan een merk gaan?

Talloze onheilsprofeten bij banken en overheden prediken in koor dat de inflatie in Nederland veel te hoog is, het besteedbaar inkomen…

Lees meer

Merkwaarde is sturend voor de juiste strategiekeuze

Strategie in marketing en merkenland is vaak onderhevig aan evaluatie. Als het even tegenzit met de groei van de omzet of er stapt een nieuwe CMO..

Lees meer

Is de CMO overbodig?

De CMO heeft pas de laatste jaren beetje voor beetje de boardroom weten te veroveren, er werden speciale congressen aan gewijd en nieuwe CMO- netwerken opgezet.

Lees meer

Je zult maar marketeer zijn

“Marketeer worden, daar droomde je altijd van. De baas van een merk, product of dienst zijn, productontwikkelaars en reclame- en mediabureaus aansturen..

Lees meer

Marketeers en het reclamevak; lefmeiden en lefgozers gezocht

“Er gaat iets heel erg mis in het reclamevak” kopt het Financieel Dagblad op 5 maart. Reclame is
steeds meer een…

Lees meer

Appranding, branding anno 2022

Sinds in 2008 de app doorbrak is de ontwikkeling ervan met turbokracht ingezet..

Lees meer

Bouwmarkten gedijen goed bij vrouwen

Sinds enige tijd staan bij twee van de grootste bouwmarkten vrouwen aan het roer..

Lees meer

Hoe robust is jouw reputatie?

Reputatie, met de Voice-perikelen actueler dan ooit. Velen staan niet vaak stil bij de reputatie van hun merk of organisatie.

Lees meer

2022; komen mijn klanten nog wel terug?

Blijven we liever online shoppen of gaan we nog terug naar de fysieke winkel? En welke andere veranderingen wachten ons?

Lees meer

Branding Dynamics 2022

De Merkcommissarissen hebben een aantal van de belangrijkste branding dynamics voor jou op een rij gezet

Lees meer

Marketeer moet niet te veel op purpose vertrouwen

Professor Byron Sharp schudde onlangs de marketingwereld weer eens flink wakker met zijn artikel…

Lees meer

Gescheiden merken: bloeien of bloeden?

In de Duitse markt wil het nog wel eens knetteren binnen familiemerken. Dat leidt niet alleen tot heftige taferelen, maar ook tot splitsingen van het merk.

Lees meer

Laat de Cowboy in je los en innoveer!

Het introduceren van nieuwe producten en diensten, laat staan een nieuwe standaard in de markt zetten, is altijd heel spannend en tegelijk ook risicovol. Er komt heel veel bij kijken …

Lees meer

Startups, start with branding!

De samenleving en de economie zijn sterk gebaat bij nieuwe initiatieven en innovaties volgens MarketingTribune columnist Leo van Sister. Maar halen al die initiatieven de markt wel…

Lees meer

Nieuw: Is het merk Philips 7 miljard euro waard?

Merkcommissaris Leo van Sister ziet dat de complete Household divisie van Philips, inclusief het merk Philips wordt verkocht. Is het merk dit bedrag waard en is het marketingwise slim om het merk zo op te knippen?

Lees meer

Hoe val je op als politiek merk

Het is weer spitsuur in politiek Den Haag. Maar liefst 37 partijen zijn toegelaten door
de kiesraad. Leo van Sister vraagt zich af hoe politieke merken zich manifesteren.
Maar wat doen politieke merken voor ons en zijn het eigenlijk wel merken?

Lees meer

Dankzij Brand Valuation Motor© beter inzicht in de merkwaarde

 

De Brand Valuation Motor© is een door de Merkcommissarissen nieuw ontwikkeld compleet merkwaarderingsmodel. Tot op heden ontbrak het aan een solide waarderingsmethode om de waarde van een merk echt goed vast te stellen. Bestaande waarderingsmodellen zoals..

Lees meer

Enquête: wat brengt het nieuwe marketingjaar 2021?

Uit de jaarlijkse enquête van MarketingTribune, die wordt uitgevoerd met de Merkcommissarissen, komt duidelijk naar voren dat het aantal onzekerheden voor marketing- professionals door met name de aanhoudende coronapandemie flink is toegenomen.

Lees meer

Gaat Blokker het in blokjes redden?

Blokker heeft de laatste jaren behoorlijk veel last gehad van formules als Action, Big Bazar, bol.com,AliExpress, Hema en sinds kort ook van Amazon.nl. De toenmalige directies dachten een tijdlang dat dit Blokker niet veel zou raken. Hoe anders pakte het uit voor de formule.

Lees meer

Wie verdienen er aan Corona?

Covid-19 oftewel corona houdt de hele wereld al maanden in zijn greep en is daarnaast tegelijkertijd een grote commerciële markt geworden. Een markt waar vele aanbieders veel geld verdienen en een markt die zeker niet zo maar verdwenen is. Wie zijn zoal die verdieners aan corona?

Lees meer

Merkwaardering B2B merken: een lastige klus

Het meten van merkperformance is voor bedrijven en organisaties van enorm belang; hoe kun je anders een merk optimaal managen? Daarnaast is merkperformance relevant om mede met andere factoren de juiste waarde van een merk te kunnen bepalen. 

Lees meer

De gecoronaliseerde Homo Economicus

Vele jaren lang konden de meesten van ons baden in welvaart. We consumeerden, vaak zonder er veel bij na te denken, tegen de klippen op. En opeens kwam er  Covid-19 en gooide roet in ons welvaarts-eten. Leo van Sister van de Merkcommissarissen maakt de balans op.

Lees meer

Corona verandert de customer journey

De hele cultuursector staat op zijn kop en zeer velen hebben erg veel moeite om te
overleven, omdat er al maanden geen inkomsten zijn en wel kosten.Het gros krijgt geen subsidie en moet zien te overleven met de tijdelijke bijdrage van de overheid.

Lees meer

Nieuw: Merkpositionering, hands off!

Door een zware crisis als de huidige Coronacrisis worden veel marketeers en merkenbouwers behoorlijk onzeker en willen dan nog wel eens, soms ook aangespoord door hun reclamebureau, gaan sleutelen aan de merkpositionering

Lees meer

Nieuw: Corona en de economie

Het coronavirus sloopt inmiddels onze eens zo bloeiende economie. Hoe lang gaat dit nog duren? En wat staat ons straks te wachten wat marketing en merken betreft, vraagt merkcommissaris Leo van Sister zich af.

Lees meer

Wat brengt 2020?

Het aantal onzekerheden voor marketing professionals groeit. Vele disruptieve ontwikkelingen zijn er in talloze sectoren die samen met onzekerheid over de economie onrust veroorzaken.  Doelen van merken en bedrijven worden opnieuw bekeken.

Lees meer

Tesla's slimme marketing machine

En alweer was het raak bij Tesla. De door Tesla vrijdag gepresenteerde elektrische pick-up truck is na anderhalve dag bijna 150.000 keer gereserveerd, zo schrijft Tesla-topman Elon Musk op Twitter.
Volgens hem heeft zijn bedrijf geen cent aan advertenties…

Lees meer

Go Right, go China!

Diegenen die China de laatste jaren gevolgd hebben, weten dit. Traditioneel hebben wij als marketeers en in de zakenwereld aangeleerd om vooral naar links van ons te kijken. Naar het grote en altijd vernieuwende Amerika waar de bakermat van marketing is te vinden…

Lees meer

Pricing als boomerang

Te gretige fabrikanten en retailers kunnen met een verkeerde prijsstrategie veel omzet verliezen. De consument heeft al lang in de gaten dat veel dagelijkse boodschappen flink verhoogd zijn!

Lees meer

De invloed van Brand Transfers

Zeer recent dienden zich achter elkaar twee opvallende Brand Transfers aan. Die van Telfort en die van Allsecur. Is een Brand Transfer wel zo logisch en succesvol en hoe dien je daar in de praktijk mee om te gaan?

Lees meer

Marketing van het groeiend toerisme

Amsterdam bedenkt steeds meer maatregelen om maar minder toeristen naar de hoofdstad te krijgen, terwijl de rest van het land de groei van de toeristenstromen juist omarmt. Wat is hier aan de hand? Laten we de marketing van het groeiende toerisme eens analyseren.

Lees meer

The ultimate Experience Economy

 

Ging het vroeger om status, in 2018 gaat het vooral om beleving! Het brede aanbod van producten, diensten en services wordt steeds individueler.

Lees meer

Cultuur Marketing, een fascinerende wereld

 

 De cultuursector ontwikkelt zich steeds meer richting een marketing gedreven aanpak. Dat helpt vele cultuurinstellingen om te groeien. Hoe kun je slimme marketing toepassen? Hoe krijg je het voor elkaar dat bezoekers terugkomen.

Lees meer

Merkenbouw, het 8 stappen proces

 

In de praktijk passen merken en campagnes zich nogal makkelijk aan, terwijl vaak niet duidelijk is waarom dat gebeurt. De Merkcommissarissen pleiten voor een gedegen brand journey.

Lees meer

Living the strategy - Internal Branding

In de praktijk passen merken en campagnes zich nogal makkelijk aan, terwijl vaak niet duidelijk is waarom dat gebeurt. De Merkcommissarissen pleiten voor een gedegen brand journey.

Lees meer

Bouw een slimme marketingorganisatie

Een organisatie, klein of groot, is gediend met een succesvolle marketingorganisatie.
Welke kernfuncties heeft een marketingafdeling, welke factoren zijn belangrijk?

Lees meer

Hudson's Bay, hoe lang nog?

Hudson’s Bay worstelt sinds zijn intrede  met zijn positionering en maakt verlies. Consumenten begrijpen niet wat Hudson’s Bay hen te bieden heeft. Is er nog tijd voor een echt unieke propositie?.

Lees meer

Purpose only?

 

 

 

Purpose marketing is volgens de grote marketing enquête het meest besproken buzzword van 2018. Maar bedoelen we eigenlijk wel allemaal hetzelfde?

Lees meer

Kies het juiste positioneringsmodel!

Waarom hebben we het zo vaak over het Why model in marketingland? De adoratie voor het Golden Circle model van Simon Sinek kent bijna geen grenzen. Het is het Nirwana voor talloze marketeers…

Lees meer

La Place & prijscorrectie

Je kan de aanbieding niet gemist hebben. Gedurende een hele maand kon iedereen bij La Place elke soort koffie of thee samen met een taartje kopen voor slechts 1 euro.  Is dit briljant of een risico?

Lees meer

Branding voor start-ups

Duizenden startups zetten jaarlijks hun eerste stappen en dromen ervan om ook een leidende organisatie te worden. Vele startups halen het niet omdat branding te laat opgepakt wordt.

Lees meer

Nachtmerrie voor NIKE?

Nike was weer eens in opspraak, deze keer vanwege de sportschoen van topbasketballer Zion Williamson die tijdens een wedstrijd explodeerde.

Lees meer

Disruptie ontwricht verzekeringsmarkt

De oude manier van handelen lijkt uitgewerkt. Consumenten willen geen ‘one size fits all’-producten maar tailormade polissen.

Lees meer

Kan VD.nl veertigers binden?

De onlinemarkt zit propvol en prijzen staan vaak op scherp. Gaat het V&D dit keer lukken?

Lees meer

2019, time out voor marketeers?

2018 liet al veel verandering zien, maar er volgt in 2019 en daarna nog méér disruptie. Een time out voor marketeers lijkt zinvoller dan ooit.

Lees meer

The world is not enough voor Facebook

Facebook wil de online betaalmarkt gaan domineren. Opmerkelijk, want het bedrijf is amper bekomen van het schandaal uit 2018 waar de persoonsgegevens van vele miljoenen mensen uitlekten naar andere bedrijven….

Lees meer

Authentieke merken hebben de toekomst

Brandfuel’s onderzoek inzake merk- en marketingtrends geeft aan dat de klant centraal staat. Aanbieders spelen hier steeds vaker op in.

Lees meer

Slim en creatief positioneren - zet je doelgroep centraal

 

De (merk)positionering is vaak niet zuiver meer. Of er is te veel aan gesleuteld. Bouw
een slimme positionering en kies daarbij het juiste merkmodel.

Lees meer

Merkmanagement in de toekomst

De centrale regie van merkmanagement is aan het verplaatsen van merkhouder
(organisatie) naar consument en klant. Wat doet de merkmanager?

Lees meer

Brand accountability, wat levert het allemaal op?

 

Brand accountability toont aan wat de werkelijke effectiviteit van branding is en laat daardoor de waarde ervan toenemen.?

Lees meer

Het jaar van de klant

 

Onderzoek van de Merkcommissarissen inzake merk- en marketingtrends geeft aan dat de klant centraal staat. Aanbieders spelen hier steeds vaker op in en komen de klantwens tegemoet.

Lees meer

NIKE en de politiek

Het merk Nike staat voor de Griekse godin van de overwinning. Iets wat uitstekend past bij sporters, evenals de merkessentie ‘Everybody is an athlete’. Nike is er niet vies van om controversiële onderwerpen aan het merk te koppelen, zoals dit keer Colin Kaepernick. Hoe pakt dit uit?

Lees meer

Volkswagen & dieselgate

VW ging de mist in met een halfslachtige spijtbetuiging. Het automerk dacht daar
makkelijk mee weg te komen met een leuke (….) advertentie. Experts aan het woord.

Lees meer

Heineken 0.0

                      Na het debacle met Buckler heeft Heineken lang gewacht om weer met alcoholvrij bier te komen. Heineken kan zich geen mislukking meer permitteren.

Lees meer

APPLE - HomePod

HomePod is a powerful speaker that sounds amazing, adapts to wherever its playing,and together with Apple Music, gives you instant access to one of the world’s largest music catalogs.

Lees meer

Becel pro Activ

Bij Unilever weet men de innovatiemachine op toeren te houden. In een lange reeks van
jaren zijn nieuwe categorieën en vele smaken geïntroduceerd

Lees meer

Bugaboo Boxer

Move freely with Bugaboo! Dit nieuwe BOXER-systeem ontlast je body en is
simpel uit te breiden van koffer, naar laptoptas en attachekoffer en is een nieuwe manier van reizen.

Lees meer

Het ultieme gevecht om de consument

 

Vele merken hebben het moeilijk en nog altijd vallen formules om. Zij zijn de aansluiting met de consument kwijtgeraakt!

Lees meer

Merk en Sportheld, een goede combinatie?

Herrie in het sponsorkamp rond Cristiano Ronaldo. Sponsors van de superster zijn erg nerveus geworden door een opgerakelde verkrachtingszaak. Hoe kwetsbaar is sponsoring van sporthelden?

Lees meer

Het merk Wilem Alexander

Van Prins Pils naar A-merk, hoe doe je dat? Is onze koning meer dan een merk? Is het
slim om dichter bij het volk te staan? 5 Adviezen voor onze eigen populaire koning.

Lees meer

Innovatie behoedde LEGO

LEGO heeft heel lang vergeten te innoveren en ging net niet kopje onder. Een stevige innovatiestrategie en slimme allianties brachten het merk tijdig weer tot leven.

Lees meer

Reclamebureaus, steeds groter (TO AD

    

De bureauwereld is in de ban van fusies en overnames. Het moet allemaal groter, internationaler en digitaler. De vraag is waar deze consolidatieslag eindigt.

Lees meer