Blog
We love to energize your brand
Hoe houd je merkwaarde vast na overname?
Je hebt dat vast wel eens meegemaakt, ben je samen met je collega’s al een paar jaren lekker
aan een merk aan het bouwen en zijn de resultaten ook nog eens naar wens, wordt het
bedrijf overgenomen of fuseert met een grote concurrent. Dan moet je je misschien zorgen
maken voor je eigen positie, maar belangrijker nog wat gebeurt met het merk of de merken
in jouw renstal. Je kunt erop wachten dat het saneren van posities en portfolio’s snel
opgepakt wordt.
Een unieke, herkenbare identiteit is het waardevolste bezit van elke onderneming, Leo van Sister
Bron: Tribu
Boni, de vriendelijke buurtsuper wordt de merkendiscounter onder Nettorama vlag. Naast
merkbewaking is belangrijker dat de culturele verschillen ook aandacht krijgen.
Bron: de Merkcommissarissen®
Net zo belangrijk, weet wat je merk echt waard is!
Als je de juiste waarde van een merk wil leren kennen is het belangrijk dat de meeste
belangrijke factoren meegewogen worden bij de waardering van dat merk. In tegenstelling
tot vele waardering methodes van accountants dienen hierbij ook de branding-, marketing-,
commerciële- én financiële scores meegewogen te worden.
Alleen dan komt er een juiste merkwaardering uit en leert een organisatie de echte waarde
ervan kennen.
Een speciaal voor merkwaardering ontwikkelde methode is de Brand Valuation Motor©
waarderingsmethode die door de Merkcommissarissen zelf is ontwikkeld.
De marktwaarde van het merk wordt gebaseerd op de scores van het merk volgens de BVM-
waardering methode i.c.m. de multiple voor vergelijkbare verkochte merken in de
sector. Inmiddels zijn een aantal merkwaarderingen uitgevoerd met dit unieke BVM-model.
Informatie: www.demerkcommissarissen.nl/brand-valuation-motor
Het BVM-model is vooral waardevol omdat het holistisch naar de waarde van een merk kijkt
en niet uitsluitend financieel.
Marketing en Branding adviesbureau Baliemolenerf 23 – 2807 DH Gouda
E: leovansister@demerkcommissarissen.nl
M: (+)31 (0)6 551 21 575
E: gooseilander@demerkcommissarissen.nl
M: (+)31 (0)6 533 82 933
Adviesbureau dat organisaties, bedrijven, managers en ondernemers ondersteunt bij hun marketing, visie, strategie, merkmanagement, customer journeys en communicatie activiteiten.
Dankzij de unieke Brand Valuation Motor® methode kunnen wij uw merk op de enige juiste waarde taxeren.
Voor een gedegen second opinion op strategisch terrein of positionering ben je met de zeer ervaren Merkcommissarissen aan het juiste adres.
www.demerkcommissarissen.nl