Brand Valuation Motor©
WAT IS EEN MERK EIGENLIJK ECHT WAARD?
Brand Valuation Motor©
De Merkcommissarissen ontwikkelden de unieke Brand Valuation Motor©
De waarderingsmethode van de Merkcommissarissen stelt de juiste merkwaarde vast d.m.v. een uniek ontwikkeld merkwaarderingsmodel waarin de 20 belangrijkste branding, marketing, financiële, commerciële facetten meegewogen worden. Deze integrale benadering met genoemde 4 facetten maakt deze waarderingsmethode tot een zeer compleet model, wat erg waardevol is bij merkwaardering, verkoop, erfenis verdeling en overnames van bedrijven en merken.
“Sterk aan dit merkwaarderingsmodel is dat het naar verschillende aspecten kijkt. Hiermee krijg je een holistisch beeld”
Marjolein Vendrig
Marketing manager Bever
Lees het artikel in MarketingTribune: https://bit.ly/3p67WiW
Download de gratis brochure
Beter Merkmanagement dankzij inzicht in juiste waarde.
Een goed gemanaged merk zorgt voor een groter marktaandeel, hogere prijzen, trouwere klanten en een groter bereik door uitbreiding van het merk. Het is bijzonder nuttig om de actuele waarde van een merk of pakket van merken te kennen bij een geplande overname of verkoop van een bedrijf. De waarde en van het merk is juist dan erg belangrijk
Wist je dat...
Gemiddeld werd in de eerste zes maanden van 2024 voor een MKB-bedrijf 4,8 keer de brutowinst (EBITDA) betaald, blijkt uit de Overname Barometer. Daarmee is de EBITDA-multiple weer licht gestegen. (bron: Brookz). Uiteraard is de multiplier verschillend per sector als ook bij de hoogte van winstperformance. Opvallend is verder dat in de landen om ons heen de multiplier wat hoger ligt.
Meer informatie?
Om een Brand Valuation aan te vragen of een verzoek voor meer informatie, stuur een mail naar leovansister@demerkcommissarissen.nl of bel +31 (0)6 551 21 575
bron: M&A, bron Argos index
De Argos Index van de Europese private-equity firma Argos Wityu volgt de waardering van niet-beursgenoteerde Europese MKB-bedrijven. Na een daling van de multiples in 2023, zijn waarderingen nu in 2024 verder gedaald naar 8.9 x EBITDA.
Het waarderingsmodel
Het model kent vier hoofdvelden met in totaal 20 vaste aspecten, die allen een eigen gewicht in de waardering hebben. Dat zijn Merk & Marketing wegingsfactoren en Financiële & Commerciële wegingsfactoren. In het model hiernaast worden de belangrijkste factoren getoond.
Elk hoofdveld kent verder een aantal zeer belangrijke onderliggende factoren, die allen een eigen wegingsscore hebben. Die factoren zijn sterk bepalend voor de kracht en waarde van het merk. De vanuit de opdrachtgever aangeleverde data en onderzoeksgegevens worden door de experts, de Merkcommissarissen zelf, ingevoerd in het model en daarna uitgebreid geanalyseerd en wordt de financiële waarde vastgesteld, welke op de balans gezet kan worden.