Blog

We love to energize your brand

Verzelfstandigde La Place kan veel meer uit merkkracht halen

La Place is zonder meer een sterk en mooi merk, maar kan het zich na de
verzelfstandiging permitteren om te blijven innoveren en op niveau te investeren?

La Place is begin 2016 na het faillissement van V&D ingelijfd door Jumbo. Reden:
het hoog kwalitatieve foodassortiment sloot strategisch prima aan bij de toenmalige
aspiraties van Jumbo en gaf het merk een entree in de groeiende out of home markt.
Nu, na bijna 8 jaar, wordt La Place buiten de deur gezet en gaat zelfstandig verder.

La Place in de Efteling

La Place, de gamechanger

La Place was vanaf het prille begin in 1987 een inspirerende en onderscheidende
vers formule in de horeca met verrassende producten en recepten welke tot eind
2015 onder de hoede van het V&D concern opereerde.

De formule was voor die tijd zeer innovatief en bracht als eerste horecaformule
natuurlijke, dagverse en huisgemaakte producten. Tegenwoordig tref je er ook
ambachtelijke streekproducten aan.

La Place zit boven op de langdurige trend van verse en lekkere voeding. De formule
is een combinatie van de markt in de vorm van een selfservice restaurant. De keten
was er ook al vroeg bij met een assortiment biologische producten. Op dit moment draait La Place met 60 vestigingen in Nederland en een 10-tal locaties in het buitenland en kende in 2023 een goed jaar en was in dat jaar goed voor 134 miljoen euro omzet.

De omzet heeft in het verleden op een hoger niveau gelegen en daarmee is de
honger naar groei begrijpelijk en het concept kan dat dragen mits het innoveert en
investeert.

La Place buiten de Jumbodeur gezet

In 2021 gaf de toenmalige directie van Jumbo nog aan La Place zeer sterk te willen
uitbreiden meet een upgrade van de La Place formule, waar La Place Express zich
moest nestelen als to-go concept.

De huidige aandeelhouders Jumbo Food Groep en Vermaat (die de meeste
restaurants heeft) zetten na een interne strategische heroverweging de La Place
organisatie buiten de deur, maar willen nog wel deels aandeelhouder blijven, maar
de aansturing van de organisatie komt elders te liggen.
Jumbo heeft sinds de directiewisseling de focus teruggezet op de core business, de
supermarkten en nadat de sponsoring activiteiten gestopt zijn wordt nu dus ook La
Place verzelfstandigd. Voor Jumbo lijkt dit een goede keuze, voor La Place is het nu
afwachten. Veel hangt ervan af wie de nieuwe sterke strategische partner en
investeerder gaat worden.

De huidige eigenaren willen dus nog wel kapitaal verschaffen, maar zullen als
aandeelhouders eerder een passieve rol aannemen. Aangezien La Place ook
internationaal opereert is er een gewisse kans dat buitenlandse foodbedrijven zich
melden. De nieuwe joint-venture bestaat ook uit het meenemen van een groot aantal
van de huidige wedewerkers.

Deze stap van zal ook de mensen van HEMA aan het denken hebben gezet
aangezien Jumbo Food Groep ook mede eigenaar van HEMA is.

Foto: La Place

La Place, Love at first bite

De beslissing om La Place buiten de deur te zetten zal best lastig geweest zijn, maar
helpt Jumbo wel om de focus op de kernactiviteiten, de supermarkten, te houden.
Het moet gezegd worden, ik kom graag en vaak bij La Place en al vanaf het begin.
Daarbij had ik toen nog als fabrikant in levensmiddelen het geluk om in de beginfase
het mooie startverhaal van de oprichter Paul Bringmann zelf te horen samen met de
NIMA merkartikelengroep. De formule is sterk en spreekt velen aan en wil vooral ook
doorgroeien, maar ook in de foodwereld is het noodzakelijk dat je formules blijft
vernieuwen, dus innovatie is een must.


Zeker omdat zeer veel formules het vers concept van La Place hebben geïmiteerd,
dan wel nog gaan doen. Het is van vitaal belang dat er een sterke kapitaalachtige
partner instapt in de aangekondigde joint venture.


Opvallend is dat Jumbo, de enige eigenaar van de merknaam La Place, deze voor
17,6 miljoen euro in de boeken bij Jumbo. Dat lijkt mij behoorlijk te laag gewaardeerd
gezien de lange staat van verdienste en vele fans van het merk. Tijd voor een
serieuze Brand Valuation Motor – waardering van de Merkcommissarissen; wordt
vervolgd.


Kom op La Place, toon je merkkracht!

Foto: La Place

Marketing en Branding adviesbureau Baliemolenerf 23 – 2807 DH Gouda

E: leovansister@demerkcommissarissen.nl
    M: (+)31 (0)6 551 21 575


E: gooseilander@demerkcommissarissen.nl
    M: (+)31 (0)6 533 82 933

Adviesbureau dat organisaties, bedrijven, managers en ondernemers ondersteunt bij hun marketing, visie, strategie, merkmanagement, customer journeys en communicatie activiteiten.

Dankzij de unieke Brand Valuation Motor® methode kunnen wij uw merk op de enige juiste waarde taxeren.

Voor een gedegen second opinion op strategisch terrein of positionering ben je met de zeer ervaren Merkcommissarissen aan het juiste adres.

www.demerkcommissarissen.nl