Blogs
We love to enAbout WordPressergize your brand
Brand accountability lastig? Welnee!
Het is van alle tijden dat veel marketeers het moeilijk vinden om de werkelijke effecten en resultaten van hun werk aan te tonen.
Verzelfstandigde La Place kan veel meer uit merkkracht halen
La Place is zonder meer een sterk en mooi merk, maar kan het zich na de
verzelfstandiging permitteren om te blijven innoveren en op niveau te investeren?
Brand Governance, onmisbaar voor iedere merkorganisatie
Najaar is hét klassieke moment in organisaties om je jaarplannen voor 2024 in te dienen en te verdedigen bij de eindbazen. Van oudsher lag de focus op groeien, maar dat verandert langzamerhand. Vanuit de directiekamers wordt steeds meer gelet op duurzaamheid en de bijdrage (purpose) van de organisatie aan de maatschappij. Daarnaast hebben de beslissers ook goed in de gaten dat verantwoord omgaan met de merken van de organisatie een veel betere garantie geeft op continuïteit en dus staat de kwaliteit van merkmanagement en brand governance ook hoog op de agenda.
Merktwist niet bevorderlijk voor merkwaarde
Columnist Leo van Sister pleit voor het goed vastleggen van merkrechten, merkgebruik en de waarde van het merk. Juist om ruzie en gedoe na overlijden van de oprichter van het merk te voorkomen.
Hoe houd je merkwaarde vast na overname?
Je hebt dat vast wel eens meegemaakt, ben je samen met je collega’s al een paar jaren lekker aan een merk aan het bouwen en zijn de resultaten ook nog eens naar wens, wordt het bedrijf overgenomen of fuseert met een grote concurrent. Dan moet je je misschien zorgen maken voor je eigen positie, maar belangrijker nog wat gebeurt met het merk of de merken in jouw renstal. Je kunt erop wachten dat het saneren van posities en portfolio’s snel
opgepakt wordt.
Familiemerken stutten de economie, koester ze!
Normaal gesproken lezen en horen we niet zo veel van de bedrijven achter de vele familiemerken die Nederland rijk is. Maar nu opeens zijn ze dominant aanwezig in de media en op het Binnenhof. Waarom is dat?
Bol.com staat bol van merkwaarde
In november 2021 lazen we webwinkel bol.com naar de beurs zou gaan. Al sinds de oprichting van bol.com kent het bedrijf een onstuimige groei en Ahold wilde daarom wel eens weten wat dat bedrijf waard is. Daarnaast vindt Ahold dat bol.com binnen het grote Ahold ondergewaardeerd blijft en te weinig haar eigen strategie kan volgen.
De Merkcommissarissen geven merken al 20 jaar nieuwe energie
BrandFuel College werd opgezet als een online business school waar vakgenoten naar believen 24/7 online ruim 50 uitgebreide masterclasses van tientallen bewezen experts op het terrein van
branding, marketing, innovatie, retailing en communicatie tegen vergoeding konden downloaden en waarmee veel praktijkervaring werd aangeboden.
Buy or Sell? Ontdek de echte waarde van het merk
Ook 2022 lijkt weer de overname records te gaan breken. Tijd om tijdig te bedenken hoe je
de waardering gaat uitwerken.
Het besluit om (een deel van) een onderneming te verkopen, komt voor iedere
ondernemer of organisatie op een ander moment. Soms is het zelfs niet eens vooraf
gepland. Dat kan zijn om te cashen omdat aandeelhouders of de (mede)eigenaren daar op
aandringen of omdat het bedrijf niet zo goed meer loopt. Of je hebt dikke pech en bent in
je zakelijke staart gebeten door de valse coronahond.
Merkwaarde is sturend voor de juiste strategiekeuze
Strategie in marketing en merkenland is vaak onderhevig aan evaluatie. Als het even tegenzit met de groei van de omzet of er stapt een nieuwe CMO of reclamebureau naar binnen dan komt de strategie snel weer onder een vergrootglas te liggen. Want je wilt toch wel heel graag jouw signatuur aan de
strategie geven.
Merkenbouw, het 8 stappen proces
Als een merk de mensen niet aanspreekt, niet meer relevant is of was dan wel onvoldoende de behoeften van de doelgroep aanspreekt zal het niet (meer) succesvol zijn. Juist in dit digitale tijdperk is het erg belangrijk dat een merk een menselijk gezicht heeft. Een merk met een heldere en uitgesproken merkessentie en dus karakter zal mensen eerder aanspreken. Ook dient een merk, met de organisatie erachter, goed te volgen wat er in de maatschappij aan de orde is en waar de tijdgeest ons brengt.
Is het merk Philips 7 miljard euro waard?
Merkcommissaris Leo van Sister ziet dat de complete Household divisie van Philips, inclusief het merk Philips wordt verkocht. Is het merk dit bedrag waard en is het marketingwise slim om het merk zo op te knippen? Was na de financiële crisis vanaf 2016 het aantal overname weer aan het stijgen, in 2020 klapte de overnamemarkt flink in elkaar. Opvallend is dat analyses van het blad M&A aantonen dat bij overnames in Nederland er gemiddeld altijd wat meer voor wordt betaald dan bij overnames in Europa en zelfs in de rest van de wereld. Zijn Nederlandse merken en bedrijven dan toch aantrekkelijker?
Beter inzicht in de waarde van merken
n het FD lazen we dat het merk APPLE 1900 miljard dollar waard zou zijn. Mooi, maar klopt dat ook? Deze waarde is bepaald aan de hand van de marktwaarde, die voornamelijk gevoed wordt door financiële beurswaarde, welke doorgaans nogal wispelturig is. Het zegt daarmee weinig over de prestaties en kracht van het merk APPLE. Wat niet wegneemt dat APPLE een mooi en innovatief merk is met heel veel “gelovigen” (fans).
Merkwaardering B2B merken: een lastige klus
Het meten van merkperformance is voor bedrijven en organisaties van enorm belang; hoe kun je anders een merk optimaal managen? Daarnaast is merkperformance relevant om mede met andere factoren de juiste waarde van een merk te kunnen bepalen. Jaarlijks wordt veel in het merkgeïnvesteerd, maar wat is het merk eigenlijk echt waard en is daarmee die investering wel gerechtvaardigd?