Blogs
We love to energize your brand
Nieuw: Is het merk Philips 7 miljard euro waard?
Merkcommissaris Leo van Sister ziet dat de complete Household divisie van Philips, inclusief het merk Philips wordt verkocht. Is het merk dit bedrag waard en is het marketingwise slim om het merk zo op te knippen?
Hoe val je op als politiek merk
Het is weer spitsuur in politiek Den Haag. Maar liefst 37 partijen zijn toegelaten door
de kiesraad. Leo van Sister vraagt zich af hoe politieke merken zich manifesteren.
Maar wat doen politieke merken voor ons en zijn het eigenlijk wel merken?
Dankzij Brand Valuation Motor© beter inzicht in de merkwaarde
De Brand Valuation Motor© is een door de Merkcommissarissen nieuw ontwikkeld compleet merkwaarderingsmodel. Tot op heden ontbrak het aan een solide waarderingsmethode om de waarde van een merk echt goed vast te stellen. Bestaande waarderingsmodellen zoals..
Enquête: wat brengt het nieuwe marketingjaar 2021?
Uit de jaarlijkse enquête van MarketingTribune, die wordt uitgevoerd met de Merkcommissarissen, komt duidelijk naar voren dat het aantal onzekerheden voor marketing- professionals door met name de aanhoudende coronapandemie flink is toegenomen.
Gaat Blokker het in blokjes redden?
Blokker heeft de laatste jaren behoorlijk veel last gehad van formules als Action, Big Bazar, bol.com,AliExpress, Hema en sinds kort ook van Amazon.nl. De toenmalige directies dachten een tijdlang dat dit Blokker niet veel zou raken. Hoe anders pakte het uit voor de formule.
Wie verdienen er aan Corona?
Covid-19 oftewel corona houdt de hele wereld al maanden in zijn greep en is daarnaast tegelijkertijd een grote commerciële markt geworden. Een markt waar vele aanbieders veel geld verdienen en een markt die zeker niet zo maar verdwenen is. Wie zijn zoal die verdieners aan corona?
Merkwaardering B2B merken: een lastige klus
Het meten van merkperformance is voor bedrijven en organisaties van enorm belang; hoe kun je anders een merk optimaal managen? Daarnaast is merkperformance relevant om mede met andere factoren de juiste waarde van een merk te kunnen bepalen.
De gecoronaliseerde Homo Economicus
Vele jaren lang konden de meesten van ons baden in welvaart. We consumeerden, vaak zonder er veel bij na te denken, tegen de klippen op. En opeens kwam er Covid-19 en gooide roet in ons welvaarts-eten. Leo van Sister van de Merkcommissarissen maakt de balans op.
Corona verandert de customer journey
De hele cultuursector staat op zijn kop en zeer velen hebben erg veel moeite om te
overleven, omdat er al maanden geen inkomsten zijn en wel kosten.Het gros krijgt geen subsidie en moet zien te overleven met de tijdelijke bijdrage van de overheid.
Nieuw: Merkpositionering, hands off!
Door een zware crisis als de huidige Coronacrisis worden veel marketeers en merkenbouwers behoorlijk onzeker en willen dan nog wel eens, soms ook aangespoord door hun reclamebureau, gaan sleutelen aan de merkpositionering
Nieuw: Corona en de economie
Het coronavirus sloopt inmiddels onze eens zo bloeiende economie. Hoe lang gaat dit nog duren? En wat staat ons straks te wachten wat marketing en merken betreft, vraagt merkcommissaris Leo van Sister zich af.
Wat brengt 2020?
Het aantal onzekerheden voor marketing professionals groeit. Vele disruptieve ontwikkelingen zijn er in talloze sectoren die samen met onzekerheid over de economie onrust veroorzaken. Doelen van merken en bedrijven worden opnieuw bekeken.
Tesla's slimme marketing machine
En alweer was het raak bij Tesla. De door Tesla vrijdag gepresenteerde elektrische pick-up truck is na anderhalve dag bijna 150.000 keer gereserveerd, zo schrijft Tesla-topman Elon Musk op Twitter.
Volgens hem heeft zijn bedrijf geen cent aan advertenties…
Go Right, go China!
Diegenen die China de laatste jaren gevolgd hebben, weten dit. Traditioneel hebben wij als marketeers en in de zakenwereld aangeleerd om vooral naar links van ons te kijken. Naar het grote en altijd vernieuwende Amerika waar de bakermat van marketing is te vinden…
Pricing als boomerang
Te gretige fabrikanten en retailers kunnen met een verkeerde prijsstrategie veel omzet verliezen. De consument heeft al lang in de gaten dat veel dagelijkse boodschappen flink verhoogd zijn!
De invloed van Brand Transfers
Zeer recent dienden zich achter elkaar twee opvallende Brand Transfers aan. Die van Telfort en die van Allsecur. Is een Brand Transfer wel zo logisch en succesvol en hoe dien je daar in de praktijk mee om te gaan?
Marketing van het groeiend toerisme
Amsterdam bedenkt steeds meer maatregelen om maar minder toeristen naar de hoofdstad te krijgen, terwijl de rest van het land de groei van de toeristenstromen juist omarmt. Wat is hier aan de hand? Laten we de marketing van het groeiende toerisme eens analyseren.
Cultuur Marketing, een fascinerende wereld
De cultuursector ontwikkelt zich steeds meer richting een marketing gedreven aanpak. Dat helpt vele cultuurinstellingen om te groeien. Hoe kun je slimme marketing toepassen? Hoe krijg je het voor elkaar dat bezoekers terugkomen.
Merkenbouw, het 8 stappen proces
In de praktijk passen merken en campagnes zich nogal makkelijk aan, terwijl vaak niet duidelijk is waarom dat gebeurt. De Merkcommissarissen pleiten voor een gedegen brand journey.
Hudson's Bay, hoe lang nog?
Hudson’s Bay worstelt sinds zijn intrede met zijn positionering en maakt verlies. Consumenten begrijpen niet wat Hudson’s Bay hen te bieden heeft. Is er nog tijd voor een echt unieke propositie?.
Kies het juiste positioneringsmodel!
Waarom hebben we het zo vaak over het Why model in marketingland? De adoratie voor het Golden Circle model van Simon Sinek kent bijna geen grenzen. Het is het Nirwana voor talloze marketeers…
La Place & prijscorrectie
Je kan de aanbieding niet gemist hebben. Gedurende een hele maand kon iedereen bij La Place elke soort koffie of thee samen met een taartje kopen voor slechts 1 euro. Is dit briljant of een risico?
Nachtmerrie voor NIKE?
Nike was weer eens in opspraak, deze keer vanwege de sportschoen van topbasketballer Zion Williamson die tijdens een wedstrijd explodeerde.
Disruptie ontwricht verzekeringsmarkt
De oude manier van handelen lijkt uitgewerkt. Consumenten willen geen ‘one size fits all’-producten maar tailormade polissen.
Kan VD.nl veertigers binden?
2019, time out voor marketeers?
2018 liet al veel verandering zien, maar er volgt in 2019 en daarna nog méér disruptie. Een time out voor marketeers lijkt zinvoller dan ooit.
The world is not enough voor Facebook
Facebook wil de online betaalmarkt gaan domineren. Opmerkelijk, want het bedrijf is amper bekomen van het schandaal uit 2018 waar de persoonsgegevens van vele miljoenen mensen uitlekten naar andere bedrijven….
Authentieke merken hebben de toekomst
Brandfuel’s onderzoek inzake merk- en marketingtrends geeft aan dat de klant centraal staat. Aanbieders spelen hier steeds vaker op in.
Lees meer