Brand Valuation Motor©

WAT IS EEN MERK EIGENLIJK ECHT WAARD?

Brand Valuation Motor©

De Merkcommissarissen ontwikkelden de unieke Brand Valuation Motor©

Aantal M&A deals in Europa stijgt verder in 2025

De fusies en overnames in Europa namen het afgelopen kwartaal een hoge vlucht. De dealwaarde in het derde kwartaal bereikte het hoogste niveau sinds het eerste kwartaal van 2021. De totale waarde van fusies en overnames steeg met 37,8%, terwijl het aantal deals een kwartaalrecord bereikte in vijf jaar tijd, doordat beleggers de zorgen over de tarieven die de activiteit in het tweede kwartaal hadden gedrukt, naast zich neerlegden. 

De hoogte van de multiples op Ebitda steeg in 2025 naar 9.7 x Ebitda.

Bron: Pitchbook.

Benelux: experts verwachten dat in 2025 waardering in de Benelux op eenzelfde niveau zullen blijven als in 2024 (Bron: M&A). Intussen geven de multiples in het eerste kwartaal van 2025 een stabiel beeld te zien en kwam uit op 4,9. Waarmee Nederland binnen Europa vrij laag zit. De verwachting voor het 2e halfjaar in de Benelux zijn lauw. (bron: Brookz)

Het algemene beeld dat door de fusie- en overnameprofessionals in de Benelux wordt geschetst, is er een van stabiliteit. De waarderingen zullen naar verwachting stabiel blijven, met enig potentieel voor sectorspecifieke stijgingen, vooral in technologie en energie. (M&A). Wat betreft Europa zagen we in 2024 een stijging van het aantal M&A activiteiten. (Bron: Pitchbook).

In 2024 was de gemiddelde multiple wel licht gestegen: de Europese mid-market M&A liet een stijging zien met waarderingen voor niet-beursgenoteerde KMO’s die in het derde kwartaal van 2024 herstellen naar 9,5x EBITDA. Eind maart was het gemiddelde 9,42 x EBITDA.

Goed dat er methodes zijn om bedrijven als geheel te waarderen, maar vaak belangrijker nog, wat is het merk eigenlijk waard?

De waarderingsmethode van de Merkcommissarissen stelt de juiste merkwaarde vast d.m.v. een uniek ontwikkeld merkwaarderingsmodel waarin de 20 belangrijkste branding, marketing, financiële, commerciële facetten meegewogen worden. Deze integrale benadering met genoemde 4 facetten maakt deze waarderingsmethode tot een zeer compleet model, wat erg waardevol is bij merkwaardering, verkoop, erfenis verdeling en overnames van bedrijven en merken.

>>>>>>>> Download hier de informatie flyer over de unieke Brand Valuation Motor© waarderingsmethode voor merken.

“Sterk aan dit merkwaarderingsmodel is dat het naar verschillende aspecten kijkt. Hiermee krijg je een holistisch beeld”

Marjolein Vendrig
Marketing manager Bever

Lees het artikel in MarketingTribune: https://bit.ly/3p67WiW

Download de gratis brochure

Beter Merkmanagement dankzij inzicht in juiste waarde.

Een goed gemanaged merk zorgt voor een groter marktaandeel, hogere prijzen, trouwere klanten en een groter bereik door uitbreiding van het merk. Het is bijzonder nuttig om de actuele waarde van een merk of pakket van merken te kennen bij een geplande overname of verkoop van een bedrijf. De waarde en van het merk is juist dan erg belangrijk

Wist je dat...

Gemiddeld werd in de eerste zes maanden van 2024 voor een MKB-bedrijf 4,8 keer de brutowinst (EBITDA) betaald, blijkt uit de Overname Barometer. Daarmee is de EBITDA-multiple weer licht gestegen. (bron: Brookz). Uiteraard is de multiplier verschillend per sector als ook bij de hoogte van winstperformance. Opvallend is verder dat in de landen om ons heen de multiplier wat hoger ligt.

Meer informatie?

Om een Brand Valuation aan te vragen of een verzoek voor meer informatie, stuur een mail naar leovansister@demerkcommissarissen.nl of bel +31 (0)6 551 21 575

bron: M&A, bron Argos index

De Argos Index van de Europese private-equity firma Argos Wityu volgt de waardering van niet-beursgenoteerde Europese MKB-bedrijven. Na een daling van de multiples in 2023, zijn waarderingen nu in 2024 verder gedaald naar 8.9 x EBITDA.

Lees hier het Q2-2024 rapport van Argos.

Name Goes Here

Het waarderingsmodel

Het model kent vier hoofdvelden met in totaal 20 vaste aspecten, die allen een eigen gewicht in de waardering hebben. Dat zijn Merk & Marketing wegingsfactoren en Financiële & Commerciële wegingsfactoren. In het model hiernaast worden de belangrijkste factoren getoond.

Elk hoofdveld kent verder een aantal zeer belangrijke onderliggende factoren, die allen een eigen wegingsscore hebben. Die factoren zijn sterk bepalend voor de kracht en waarde van het merk. De vanuit de opdrachtgever aangeleverde data en onderzoeksgegevens worden door de experts, de Merkcommissarissen zelf, ingevoerd in het model en daarna uitgebreid geanalyseerd en wordt de financiële waarde vastgesteld, welke op de balans gezet kan worden.