Blog

We love to energize your brand

Appranding, branding anno 2022

Sinds in 2008 de app doorbrak is de ontwikkeling ervan met turbokracht ingezet en heeft geleid tot
een zeer omvangrijke business. Vele tienduizenden bedrijfjes vullen de dagen met het ontwikkelen
van al die app’s. Maar er wordt nog veel meer aan verdiend door aanbieders die de app ’s
exploiteren zoals Apple play en Google Play, Amazon, Windows en de Chinezen.

De app is dan ook intussen een zeer krachtig medium en een gemiddelde burger heeft zomaar
50 tot 200 app’s of nog meer op de smartphone staan, welke dan ook gretig gebruikt worden.
Toegegeven app’s zijn erg handig. En als je geen ongewilde reclame wilt betaal je er toch gewoon
voor. We hebben het dan niet zozeer over het grootste social medium van Nederland, WhatsApp
met 12.4 miljoen gebruikers, maar de andere app’s op je smartphone. Volgens onderzoek spenderen
we maar liefst 3 uur per dag aan app’s. (bron: MobilLoud).

Verreweg de meeste app’s zijn functioneel of zijn een game. App’s zijn in te delen naar informatieve
en enterprise app’s. Ze vertellen je wat voor weer het wordt, wat streamingdiensten als Netflix je te
bieden hebben, hoe een nieuw model EV of EB eruit ziet, wat je favoriete supermarkt in de
weekaanbieding heeft, buurt app’s of zoals in veel gevallen wat het aanbod of de service is van een
bepaald bedrijf of organisatie. Ook zijn app’s handig om een aantal gezondheidszaken van jezelf te
meten. Elk zichzelf respecterend merk of organisatie heeft wel een eigen app.

Booming business

In de Google Playstore staan maar liefst 3,5 miljoen verschillende app’s en nog eens 2,2 miljoen app’s
in de Apple App store. Samen goed voor 133 miljard euro omzet en nog altijd sterk stijgend.

In de Apple Appstore betaal je voor het plaatsen van je app $99,- per jaar en daarnaast betaal je in
de Play Store eenmalig $25. Bij Google Play Store betaal je eenmalig $25,- om een app te publiceren.
Veel geld wordt er verdiend als je je diensten of producten tegen betaling aanbiedt, in dat geval dien
je bij Apple 30% van de kosten af te staan.

De app moet nog wel gevonden worden

Om de vindbaarheid van je app te verbeteren kun je verschillende vormen van promotie inzetten.
Bijvoorbeeld mond-tot-mondreclame, smart app banners, advertorials, bloggers en influencers.
Het maken van een goede en slimme app vraagt veel tijd en inzet en is een kostbare grap. Net als bij
SEO voor websites is ook bij app store-optimalisatie de juiste selectie van keywords het startpunt.
Keywords kunnen de relevantie van wat je aanbiedt kort weergeven. Het is handig als geselecteerde
keywords terugkomen in de naam van je app.


Appranding om je eigen waarheid te vertellen of bekendheid te vergroten
We zijn in de fase beland dat je met veel geld ook je eigen APP community kan bouwen en jouw
volgers kan overspoelen met jouw eigen waarheid of jouw producten en daar veel geld mee kan
verdienen. Bekende grote app’s zijn Kim Kardashian Hollywood, Taylor Swift, 50 cent en vele
anderen. Nederlandse BN’ers zijn nog wat aarzelend en gebruiken liever hun eigen podcast.

The truth according to Trump
Donald Trump voegt een nieuwe dimensie toe aan de App wereld en lanceerde onlangs het sociale
netwerk Truth Social als app. Deze app werd vrijwel meteen driftig gedownload. Overigens alleen bij
de Apple App store in de USA. Een geval van Trump people first.
Trump werd in januari vorig jaar verbannen van Twitter, Facebook en YouTube, nadat hij na de
bestorming van het Capitool in Washington werd beschuldigd van aanzetten tot geweld.
Trump was bij Twitter gewend geraakt aan het kunnen verkondigen van zijn eigen waarheid aan
maar liefst 88 miljoen volgers. Daarom is zijn zoektocht en dan nu zijn app community te begrijpen.
Dit laat zien dat app’s een machtig medium zijn en Appranding zal dan ook veel navolging krijgen.

Marketing en Branding adviesbureau Baliemolenerf 23 – 2807 DH Gouda

E: leovansister@demerkcommissarissen.nl
    M: (+)31 (0)6 551 21 575


E: gooseilander@demerkcommissarissen.nl
    M: (+)31 (0)6 533 82 933

Adviesbureau dat organisaties, bedrijven en ondernemers ondersteunt bij hun marketing, visie & lange termijn strategie, merkmanagement, customer journeys en communicatie activiteiten. Het inspireren van je doelgroep en versterken van kernwaarden staat daarbij centraal. Het ontwikkelen van (merk-)positioneringen is onze kernactiviteit.

Voor een gedegen second opinion op strategisch terrein of positionering ben je met de zeer ervaren Merkcommissarissen aan het juiste adres; sparren met de Critical Friend, jouw strategische buddy, die het beste met jou en jouw merk voor heeft.

www.demerkcommissarissen.nl