Blog

We love to energize your brand

Energieke graaiflatie of eerlijke verdeling?

Na de graaiflatie van de supers constateert Leo van Sister ook een ‘graaibeweging’ van de
energieleveranciers via de heilig gekoesterde zonnepanelen. Terecht?

De graaiflatie had al toegeslagen bij de consument via een groot aantal levensmiddelenfabrikanten
en supermarktorganisaties welke hun prijzen op een aanmerkelijk hoger niveau brachten dan de
werkelijk gemeten inflatie in ons land. De prijsverhogingen vlogen om je oren en nu de inflatie al een
paar maanden minder hard stijgt, blijven de meeste levensmiddelenprijzen onverminderd hoog of
dalen minder snel. Een nieuwe vorm van graaiflatie wordt hier nu aan toegevoegd, namelijk de
“energie graaiflatie”.

Bron: YouTube (mei 2023)

Vandebron Energie legt klanten met zonnepanelen heffing op

Het energiebedrijf Vandebron gaat particuliere klanten met zonnepanelen voortaan een heffing
opleggen van gemiddeld 10 tot 20 euro per maand. De verwachting is dat veel andere leveranciers dat
voorbeeld snel zullen volgen. Dit is dan nog maar het begin. Het is niet uitgesloten dat daarna ook de
toeslagen op de energierekening zullen stijgen. Ook leuk voor al die bedrijven en boerderijen die hun
daken hebben vol gelegd met zonnepanelen. Het is nu afwachten hoe onze klimaatvriendelijke
overheid hierop gaat reageren.

Marketingwise is het interessant om te lezen hoe Vandeborn deze nieuwe zonnepanelen toeslag
introduceert; zo lezen wij: Nieuw: vaste terugleveringskosten

Er wordt steeds meer zonne-energie opgewekt op Nederlandse daken. Goed nieuws voor de
energietransitie! Maar het brengt ook uitdagingen met zich mee. Zo worden de kosten voor het terug
leveren van energie aan het net in Nederland steeds hoger en begint de verdeling van deze kosten
scheef te lopen. Daarom introduceren we vaste terugleveringskosten voor zonnepaneel-eigenaren.
De hoogte van het bedrag per dag is afhankelijk van het aantal kWh dat je jaarlijks teruglevert. Voor
de meeste klanten met zonnepanelen zal het om €10,- tot €20,- per maand minder voordeel gaan. Dit
wordt verwerkt in het termijnbedrag. Klanten zonder zonnepanelen betalen geen vaste
terugleveringskosten. (Wat verrassend).

Bron: Vandebron

Nummer 1 in energie: Essent Vanaf 2019 zijn duurzame energiemaatschappij Vandebron en marktleider op de Nederlandse energiemarkt Essent één bedrijf met onder meer Essent, Powerhouse, energiedirect.nl. Vandebron is onderdeel van Essent geworden om ongewijzigd verder te kunnen werken aan haar missie: de opbouw van een 100% duurzaam energienetwerk door klanten te verbinden met lokale groene energieproducenten. Vandebron is dus een B-label van energiereus Essent.
Marktontwikkelingen zijn momenteel gunstig Na de sterk gestegen energieprijzen in 2022 zijn in het najaar van dat jaar en dit voorjaar de inkoopprijzen voor energie verder zeer sterk gedaald en zijn sinds de voorzomer de meeste energieleveranciers weer meerjarencontracten gaan aanbieden om daarmee de consument te verleiden om weer een langjarige verbintenis aan te gaan. De aanbiedingen vliegen je om de oren en als je een keer wat opzoekt op internet komt er dankzij AI van alles voorbij op je social media-account. Dat mechanisme draait prima.

Bron: Energiezaken

Winst energiereuzen Overigens is duidelijk dat de energiereuzen die sterk verlaagde inkoopprijzen van energie niet direct hebben doorgegeven aan hun klanten. Nog altijd liggen de gasprijzen en stroomprijzen veel hoger dan hun eigen inkoopniveau. Een deel is te verklaren door in het najaar van 2022 ingekochte duurdere voorraden die eerst weggewerkt moeten worden, maar dat verklaart niet alles. Zo lezen we dat Essent net als haar moederbedrijf E.ON haar winst in 2022 heeft zien verdubbelen. Ook bij Eneco zag men de jaarwinst over 2022 flink stijgen. Energiereus Vattenfall kende een matig winstjaar a.g.v. vele langlopende consumentencontracten tegen lage tarieven. Pieter Schoen, oprichter NLE verklaarde destijds: “Of je nu klant bent van Nuon, Essent of van ons, je lampje zal er niet beter van schijnen”

Bron: Vastelastenbond

Tarieven stijgen vooral door overheidsheffingen en transport

Dat de energieprijzen nog behoorlijk hoog liggen komt vooral door de heffingen op energie plus nog
eens de BTW die de overheid op energie legt en welke dit jaar extra verhoogd zijn. Voeg daarbij de
verder gestegen transportkosten. Dat maakt samen met de vrij hoge energieprijzen dat de
jaarrekening van de consument nog altijd flink veel hoger is en vermoedelijk blijft dan zeg 2 jaar
geleden.
Overigens worden de tarieven ook door de ACM gevolgd en die stelde recentelijk nog dat de tarieven
“niet onredelijk” zijn. De ACM is zelf overigens ook belanghebbende bij energie en kan
transportkosten en leveringskosten vaststellen.

Pieter Schoen, oprichter NLE verklaarde destijds: “Of je nu klant bent van Nuon, Essent of van ons, je
lampje zal er niet beter van schijnen”

Bron: Emerce

De consument heeft nog altijd weinig keuze

Ja, er zijn weliswaar veel energieleveranciers, maar zij spelen vrijwel allen hetzelfde spel en kopen
ook nog eens vaak bij elkaar in. Wat dat betreft is het zeker geen spannende markt. De tarieven
liggen ook nog eens behoorlijk dicht bij elkaar. Men concurreert niet zozeer op prijs en ook niet meer
echt op groen, want dat bieden vrijwel alle leveranciers aan.
Je vraagt je af of er wel goede strategen of marketeers bij de energiebedrijven werken; waar
concurreert men eigenlijk op en wat is er zo uniek aan merk A of merk B? Of worden het de
toekomstige innovaties die het verschil gaan maken? Hoe is het gesteld met de betrouwbaarheid?

Of worden de toeslagen op zonnepanelen wellicht een concurrentiewapen? Betaal je straks bij de een wel en bij de ander geen toeslag?

Dat alles neemt niet weg dat het discutabel is om toeslagen op zonnepanelen te hanteren.
Zonnepanelen die zo zwaar door de overheid gepromoot worden en een prima bijdrage leveren aan
het klimaat, en daarnaast een flinke investering van de burger vragen.

Wel zo eerlijk tegenover de mensen die GEEN zonnepalen op hun dak hebben liggen. Want die
betalen uiteindelijk allemaal mee aan de zwaardere lasten die gepaard gaan met de teruggave van
zonne-energie aan het net. Anderzijds hebben die geen dure investeringen gedaan in zonnepanelen.
De nieuwe toeslag op panelen kan een eerlijkere energiepolitiek ondersteunen, maar de vraag blijft
of je vanuit marketing dit op deze manier aan de klant krijgt verkocht. Voorlopig houd ik het op een
nieuwe variant van graaiflatie.

Bron: Emerce

Marketing en Branding adviesbureau Baliemolenerf 23 – 2807 DH Gouda

E: leovansister@demerkcommissarissen.nl
    M: (+)31 (0)6 551 21 575


E: gooseilander@demerkcommissarissen.nl
    M: (+)31 (0)6 533 82 933

Adviesbureau dat organisaties, bedrijven, managers en ondernemers ondersteunt bij hun marketing, visie, strategie, merkmanagement, customer journeys en communicatie activiteiten.

Dankzij de unieke Brand Valuation Motor® methode kunnen wij uw merk op de enige juiste waarde taxeren.

Voor een gedegen second opinion op strategisch terrein of positionering ben je met de zeer ervaren Merkcommissarissen aan het juiste adres.

www.demerkcommissarissen.nl