Blog

We love to energize your brand

Gaat Aidsfonds te ver met nep-zorgverzekeraar Selectivia?

Het Aidsfonds heeft afgelopen maandag 28 november in de Volkskrant een nepadvertentie
geplaatst van zorgverzekeraar Selectivia die klanten zou selecteren op basis van
‘achtergrond, gender en oriëntatie’. Rumour around the brand, maar ook veel negatieve
ophef.

Selectie voor een basisverzekering in de zorg is bij wet verboden. De vraag is of en zo ja, hoe
snel mensen doorhadden dat dit een fake-aanbieding is.

De nepadvertentie van het Aidsfonds heeft geleid tot felle kritiek van de Nederlandse
Zorgautoriteit (NZa) en meer dan tien klachten bij de Reclame Code Commissie.

In de advertentie biedt Selectivia een zeer lage premie aan door klanten uit te sluiten op
basis van onder meer gender. Juist in deze tijd dat honderdduizenden mensen zich
oriënteren op een nieuwe zorgverzekering is dit nogal misleidend te noemen.

Aidsfonds campagne met impact ‘Selectivia – een fictieve zorgverzekeraar die zogenaamd zou selecteren op basis van gender, oriëntatie en achtergrond – blijkt onderdeel te zijn van een campagne van Aidsfonds. Selectivia bestaat gelukkig niet. Uitsluiting van levensreddende zorg helaas wel’,  aldus het Aidsfonds.

Het is een impactvolle campagne en de timing is goed nu er zovelen zijn die zich
heroriënteren op hun dure zorgverzekeringen. Maar het is de vraag of de lezers van de
Volkskrant dit doorhadden. Naar verluidt is de fake-verzekeraar platgebeld en bleek ‘het
bedrijf’ vrijwel onbereikbaar te zijn.

Statements als ‘scherpe premie’ trekken nu eenmaal de aandacht van nuchtere en zuinige Hollanders en dat weten reclamemakers. Het duurde meer dan een halve dag voordat de NZA het volk liet weten dat dit een nepadvertentie van een nepbedrijf is. Het aidsfonds verklaarde dat zij deze stunt hebben bedacht omdat het tegenwoordig zo lastig is om nog aandacht te krijgen. Nou, dat is dan in ieder geval gelukt.
Aidsfonds campagne met impact Het NZa verklaart: ‘Hoewel we meevoelen met het belang dat het Aidsfonds nastreeft, benadrukken wij dat consumenten altijd moeten kunnen vertrouwen op de informatie die wordt verstrekt over zorgverzekeringen.’ In het online inschrijvingsformulier vraagt Selectivia Zorgverzekeringen namelijk om privacygevoelige informatie die niet relevant is voor de acceptatie van de verzekering. Zoals gezondheidstoestand, seksuele geaardheid, hoogte van het inkomen etc. Zorgverzekeraars hebben een acceptatieplicht: zij moeten iedereen die een basisverzekering wil afsluiten accepteren. Zij mogen dus niet selecteren. De NZa adviseert consumenten dan ook om de vragen niet in te vullen.
De Volkskrant liet de nepadvertentie glippen Hoofdredacteur van de Volkskrant, Pieter Klok, verklaarde kort na publicatie dat het ‘zorgelijk is dat een adverteerder leugens verspreidt om aandacht te trekken.’ Hij zegt verder dat de Volkskrant dit soort advertenties probeert te onderscheppen, maar dat dat in dit geval niet is gelukt. Dat de advertentie niet is onderschept 'betreuren we', aldus Klok op de website van zijn krant. Hij noemt het bestrijden van desinformatie 'een van onze belangrijkste taken'. Wellicht geschrokken van de vele reacties en wetende dat deze stunts verboden zijn kwam het Aidsfonds eind van de middag met een aanvullend bericht op Twitter.
Wat vindt jij van deze stunt van het Aidsfonds? Laat ons eens weten wat je van deze stunt van het Aidsfonds vindt: a)        Prima actie, doordacht en met hoge PR waarde b)        Misleidend en dus niet goed doordacht, heeft schade voor het Aidsfonds

Marketing en Branding adviesbureau Baliemolenerf 23 – 2807 DH Gouda

E: leovansister@demerkcommissarissen.nl
    M: (+)31 (0)6 551 21 575


E: gooseilander@demerkcommissarissen.nl
    M: (+)31 (0)6 533 82 933

Adviesbureau dat organisaties, bedrijven, managers en ondernemers ondersteunt bij hun marketing, visie, strategie, merkmanagement, customer journeys en communicatie activiteiten.

Dankzij de unieke Brand Valuation Motor® methode kunnen wij uw merk op de enige juiste waarde taxeren.

Voor een gedegen second opinion op strategisch terrein of positionering ben je met de zeer ervaren Merkcommissarissen aan het juiste adres.

www.demerkcommissarissen.nl