Blog
We love to energize your brand

Het Aidsfonds heeft afgelopen maandag 28 november in de Volkskrant een nepadvertentie
geplaatst van zorgverzekeraar Selectivia die klanten zou selecteren op basis van
‘achtergrond, gender en oriëntatie’. Rumour around the brand, maar ook veel negatieve
ophef.
Selectie voor een basisverzekering in de zorg is bij wet verboden. De vraag is of en zo ja, hoe
snel mensen doorhadden dat dit een fake-aanbieding is.
De nepadvertentie van het Aidsfonds heeft geleid tot felle kritiek van de Nederlandse
Zorgautoriteit (NZa) en meer dan tien klachten bij de Reclame Code Commissie.
In de advertentie biedt Selectivia een zeer lage premie aan door klanten uit te sluiten op
basis van onder meer gender. Juist in deze tijd dat honderdduizenden mensen zich
oriënteren op een nieuwe zorgverzekering is dit nogal misleidend te noemen.

Het is een impactvolle campagne en de timing is goed nu er zovelen zijn die zich
heroriënteren op hun dure zorgverzekeringen. Maar het is de vraag of de lezers van de
Volkskrant dit doorhadden. Naar verluidt is de fake-verzekeraar platgebeld en bleek ‘het
bedrijf’ vrijwel onbereikbaar te zijn.

Marketing en Branding adviesbureau Baliemolenerf 23 – 2807 DH Gouda
E: leovansister@demerkcommissarissen.nl
M: (+)31 (0)6 551 21 575
E: gooseilander@demerkcommissarissen.nl
M: (+)31 (0)6 533 82 933
Adviesbureau dat organisaties, bedrijven, managers en ondernemers ondersteunt bij hun marketing, visie, strategie, merkmanagement, customer journeys en communicatie activiteiten.
Dankzij de unieke Brand Valuation Motor® methode kunnen wij uw merk op de enige juiste waarde taxeren.
Voor een gedegen second opinion op strategisch terrein of positionering ben je met de zeer ervaren Merkcommissarissen aan het juiste adres.
www.demerkcommissarissen.nl