Blog

We love to energize your brand

Bron: Mediacourant

Hoe robuust is jouw reputatie?

Reputatie, met de Voice-perikelen actueler dan ooit. Velen staan niet vaak stil bij de reputatie van
hun merk of organisatie. In deze tijd van transparantie en snelheid van media is het echter slim om je
reputatie zorgvuldig te bouwen en te reviewen.
Reputatie is omnipresent. Het publiek, je klanten, iedereen vormt zich een algemene mening of
oordeel over jou of jouw organisatie, hoe het werkt en wat het te bieden heeft.

”Doing and saying the right thing is good business (bron RepTrak).”

Geef de juiste richting aan reputatie

Reputaties komen te voet en gaan te paard, dat hebben artiesten en de mediawereld onlangs weer
geleerd. Reputatie voor merken, bedrijven en personen vergen een lange adem en vragen
investeringen in tijd en positionering.
De start van een reputatie heeft alles te maken met het zorgvuldig bepalen van de positionering.
Wat heb je te bieden en aan wie. Hoe bied je het aan en wat maakt jou als merk, bedrijf of persoon
zo onderscheidend. Een goed doordachte positionering gaat heel lang mee zolang je erin blijft
investeren en de gekozen koers aanhoudt.
Als die positionering is bepaald en zo mogelijk getest bij de beoogde doelgroep, is het slim om die
vast te leggen en te delen met een ieder die voor en met dat merk, organisatie of persoon werkt.

Bron: Mediacourant

Reputatiekiller onwetendheid

Zelfs een mediamagnaat als John de Mol kwam er na een vermoedelijk goedbedoeld interview
onlangs achter dat hij niet goed op de hoogte was van de langdurige ongewenste ontwikkelingen in
en vanuit zijn mediabedrijf. Hij was onwetend of keek op aanraden van zijn advocaten de andere
kant op. In ieder geval leverde hem dit ene interview hem vele duizenden boze reacties op.

Door de uitzending van BOOS en het interview met John de Mol raakten tegelijk meerdere reputaties
zwaar beschadigd, die van Ali B, Marco Borsato, John de Mol, The Voice of Holland e.a..

Een andere reputatiekiller is een recall. Een product of dienst welke uit de markt gehaald moet
worden vanwege mankementen levert ook reputatieschade op. Juist in dat soort gevallen is het
bepalend of de tot dan toe opgebouwde reputatie sterk genoeg is om dit op te vangen. Dit komt
vaker voor bij levensmiddelen en auto’s.

Reputatiekiller onwetendheid

Zelfs een mediamagnaat als John de Mol kwam er na een vermoedelijk goedbedoeld interview
onlangs achter dat hij niet goed op de hoogte was van de langdurige ongewenste ontwikkelingen in
en vanuit zijn mediabedrijf. Hij was onwetend of keek op aanraden van zijn advocaten de andere
kant op. In ieder geval leverde hem dit ene interview hem vele duizenden boze reacties op.

Door de uitzending van BOOS en het interview met John de Mol raakten tegelijk meerdere reputaties
zwaar beschadigd, die van Ali B, Marco Borsato, John de Mol, The Voice of Holland e.a..

Een andere reputatiekiller is een recall. Een product of dienst welke uit de markt gehaald moet
worden vanwege mankementen levert ook reputatieschade op. Juist in dat soort gevallen is het
bepalend of de tot dan toe opgebouwde reputatie sterk genoeg is om dit op te vangen. Dit komt
vaker voor bij levensmiddelen en auto’s.

Bron: RepTrak


Ken je reputatie

Om een reputatie goed te kunnen managen moet je die ook kennen. Laat je niet verrassen door wat
anderen of media over jou of je merk schrijven, maar check dit regelmatig bij jouw stakeholders met
extern onderzoek en ga regelmatig met je doelgroep in gesprek om hierachter te komen.

Misschien bevalt je niet alles wat anderen over jouzelf of jouw merk of organisatie zeggen maar dan
weet je dat maar en kun je zorgvuldig gaan bijsturen. Investeer vooral in de sterke en
maatschappelijk gewenste punten die je naar voren wil brengen.

Met een goede, positieve, reputatie zullen mensen graag jouw producten kopen of diensten
afnemen. Of willen graag bij jouw organisatie komen werken.

Reputatie heeft vele gedaanten

      In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt dat communicatie dé enige levensader voor reputatie is,

      wordt reputatie door een brede set van factoren bepaald en gebouwd. De factoren welke zeer

      bepalend zijn voor een reputatie zijn:

 

  • Leiderschap; is er een aansprekende visie en eigentijds managementstijl aanwezig
  • Gedrag; welke ethische normen worden er gehanteerd en ben je transparant
  • Communicatie; ben je altijd even goed aanspreekbaar en spreek je begrijpelijke taal
  • Aanbod ; de kwaliteit en customer service welke je aanbiedt bij producten, diensten en services
  • Werkplek; de kwaliteit van de organisatie en werkplek; is het veilig en prettig om te werken,
    krijgen talenten een kans, gelden er gelijke beloningen

     

  • Innovatie; de mate van innovatiekracht en uniekheid en de snelheid waarmee je innoveert
     Citizenship; hoe milieuvriendelijk het bedrijf/merk is, het vermogen om goede doelen
    steunen en een positieve impact hebben op samenleving

     

  • Purpose gedreven; is de bijdrage aan de maatschappij gewenst, eerlijk en duurzaam
  • Prestaties; welke prestaties levert de persoon, organisatie of merk voor haar stakeholders
  • Governance; voor organisaties geldt vooral dat hun governance in orde dient te zijn.

Onthoud dat in deze wereld niets geheim blijft en vroeg of laat naar buiten komt.
Het publiek vormt zich snel een oordeel over wat zij (wel) zien, horen of lezen en dat is altijd
incompleet. Als je dus inspanningen en successen zelf niet actief communiceert ben je veelal
overgeleverd aan wat derden over jou schrijven. Hou daarom altijd de voor jou of jouw merk en
organisatie relevante media in de gaten.

Door jouw reputatie te kennen en te begrijpen kun je tijdig bijsturen en accenten leggen bij de
verdere ontwikkeling ervan. Het gaat bij reputatie vooral ook om vertrouwen wat anderen in jou
hebben.

Reputatie is niet iets wat je aan de buitenkant bijschaaft, maar komt van binnenuit. De ervaringen die
anderen met jou, jouw merk of organisatie hebben zijn leidend en bepaalt mede de reputatie.

Marketing en Branding adviesbureau Baliemolenerf 23 – 2807 DH Gouda

E: leovansister@demerkcommissarissen.nl
    M: (+)31 (0)6 551 21 575


E: gooseilander@demerkcommissarissen.nl
    M: (+)31 (0)6 533 82 933

Adviesbureau dat organisaties, bedrijven en ondernemers ondersteunt bij hun marketing, visie & lange termijn strategie, merkmanagement, customer journeys en communicatie activiteiten. Het inspireren van je doelgroep en versterken van kernwaarden staat daarbij centraal. Het ontwikkelen van (merk-)positioneringen is onze kernactiviteit.

Voor een gedegen second opinion op strategisch terrein of positionering ben je met de zeer ervaren Merkcommissarissen aan het juiste adres; sparren met de Critical Friend, jouw strategische buddy, die het beste met jou en jouw merk voor heeft.

www.demerkcommissarissen.nl