Blog
We love to energize your brand
Is het merk Philips 7 miljard euro waard?
Brand Valuation: is een merk opgedeeld verkopen verstandig?
Merkcommissaris Leo van Sister ziet dat de complete Household divisie van Philips, inclusief het
merk Philips wordt verkocht. Is het merk dit bedrag waard en is het marketingwise slim om het
merk zo op te knippen? Was na de financiële crisis vanaf 2016 het aantal overname weer aan het stijgen, in 2020 klapte de overnamemarkt flink in elkaar. Opvallend is dat analyses van het blad M&A aantonen dat bij overnames in Nederland er gemiddeld altijd wat meer voor wordt betaald dan bij overnames in Europa en zelfs in de rest van de wereld. Zijn Nederlandse merken en bedrijven dan toch aantrekkelijker?
Een veelgebruikte waarderingsmethode: “De vraagprijs is opgebouwd uit de nettowinst x een multiple, plus een earn-out op basis van toekomstige groei”. |
Merkwaarde vaststellen is zeer waardevol
In de financiële wereld worden bedrijven veelal enkel op hun omzet(+verwachting) en
winst(+verwachting) gewaardeerd en indien mogelijk de inventaris, winkels en/of gebouwen.
Maar volgens de dit jaar geïntroduceerde Brand Valuation Motor© methode worden naast
genoemde factoren ook andere belangrijke merk- en marketingcomponenten meegewogen, wat
tot een meer zorgvuldige waardering van een merk leidt. Volgens de BVM-
merkwaarderingsmethode had buitensportmerk Bever een zeer hoge waarde, maar ook merken
als Maaslander en Johma scoorden volgens de nieuwe BVM-methode een waarde van tientallen
miljoenen euro’s.
Philips, our strategic focus: With our understanding of many of the longer-term challenges our world faces, we see major opportunities to apply our innovative competencies in the areas of personal health, diagnosis & treatment, and connected care. |
Marketing en Branding adviesbureau Baliemolenerf 23 – 2807 DH Gouda
E: leovansister@demerkcommissarissen.nl
M: (+)31 (0)6 551 21 575
E: gooseilander@demerkcommissarissen.nl
M: (+)31 (0)6 533 82 933
Adviesbureau dat organisaties, bedrijven en ondernemers ondersteunt bij hun marketing, visie & lange termijn strategie, merkmanagement, customer journeys en communicatie activiteiten. Het inspireren van je doelgroep en versterken van kernwaarden staat daarbij centraal. Het ontwikkelen van (merk-)positioneringen is onze kernactiviteit.
Voor een gedegen second opinion op strategisch terrein of positionering ben je met de zeer ervaren Merkcommissarissen aan het juiste adres; sparren met de Critical Friend, jouw strategische buddy, die het beste met jou en jouw merk voor heeft.
www.demerkcommissarissen.nl