Blog
We love to energize your brand
Laat de cowboy in je los en innoveer!
Het introduceren van nieuwe producten en diensten, laat staan een nieuwe standaard in de
markt zetten, is altijd heel spannend en tegelijk ook risicovol. Er komt heel veel bij kijken en
het vraagt een consciëntieuze voorbereiding en anderzijds ook een beetje cowboy mentaliteit.
Met dat laatste bedoel ik dat je ook lef moet hebben en pal voor je introductie moet staan. En
ook wel maling moet hebben aan bestaande marktconventies.
Een actueel voorbeeld is de introductie van Fromance onder het gloednieuwe merk
WildWestland dat samen door Westland kaas en Those Vegan Cowboys is ontwikkeld. De
laatste wil imitatiezuivel uit plantaardige producten maken en de eerste wil verduurzamen en
afscheid nemen van met melk geproduceerde zuivel. WildFromance is een nieuw bedrijf
gevestigd te Huizen bij Westland Kaas. De partners hebben de ambitie om de duurzaamste en
tegelijkertijd lekkerste kaas te willen maken en leggen de lat daarmee behoorlijk hoog. Het
traditionele kaasmeisje is behouden, maar kreeg een nieuwe cowboyachtige outfit. Wel is de
echte levende koe ingewisseld voor een stalen koe, de machine waarmee het product in de
fabriek gemaakt wordt.

”In dit geval leggen de beide bedrijven de lat erg hoog door ongeveer alles anders te doen.”
Men heeft een geheel nieuw product ontwikkeld, brengt dit onder een nieuw merk genaamd
WildWestland op de markt, benoemt tegelijk een nog niet bestaande productcategorie
Fromance toe en creëert zijn eigen markt, de “no cow” markt. Fromance is een gewaagde
productnaam, zeker gezien de betekenis die in het woordenboek eraan gegeven wordt: An
intense friendship with a person of the opposite sex which is in many ways like a relationship
but without any sexual contact.
Het is de vraag of de consument en de retail dit snel zullen oppakken en zo de omzet kan
stuwen. Het zal ongetwijfeld veel marketing- en reclame inspanningen vergen, maar daar
heeft Westland veel ervaring mee.
Succesvolle Innovators
Er waren meer ‘cowboys’ die succesvol wisten door te breken met hun innovaties. Dat waren mannen en vrouwen met een eigenwijze en unieke kijk op de wereld die de standaard in een markt wilden aanpassen met waanzinnige innovaties. Denk maar aan wat Steve Jobs samen met Steve Woźniak en Ronald Wayne met Apple in de markt hebben gezet. Voor de – toen leidende – IBM computers moesten gebruikers best veel kennis hebben om ze goed te kunnen bedienen. Bij Apple waren de rollen omgedraaid en stond de computer en later de telefoon in dienst van de gebruiker en kenmerkt zich door een prettig gebruikersgemak en fraai design.
Apple heeft ook vanaf het begin een slimme en aansprekende branding. Dat verklaart ook waarom Apple nog altijd een hoge prijs vangt voor zijn producten.
Apple II in 1977
Een andere cowboy die zich weinig van bestaande conventies aantrekt is Elon Musk. Hij zag
dat het verduurzamen van de automobielindustrie tergend langzaam ging en ontwikkelde
met Tesla in relatief korte tijd de nieuwe standaard in de markt voor elektrische auto’s. Niks
hybride, gewoon 100% elektrisch, met een vrij lange actieradius op de accu en bovendien een
fraai design. Dit alles geholpen door talloze subsidieregelingen werd Tesla heel snel een
succes en de bepalende standaard in de markt. Zoals bekend is Musk eenzelfde innovatieve rit
aan het rijden met vrachtauto’s, ruimtetoerisme en andere zaken. Ook Tesla kenmerkt zich
door een doordachte en aansprekende branding.

Tesla model Roadster in 2008
Ook Pieter Zwart met Coolblue is een succesvolle cowboy. Hij was weliswaar niet de
allereerste in de online warenhuismarkt, want Wehkamp (sinds 1952) en bol.com (net als
Coolblue sinds 1999) waren daar al actief. Maar hij wist wel de consument succesvol aan het
merk te binden door de standaard in de markt aan te passen. Bij Coolblue zagen ze dat de
consument terughoudend was om de spullen vooruit te betalen, dus werd door Coolblue als
eerste betalen achteraf ingevoerd. Daarnaast werden de bestellingen veel sneller, vaak
binnen 24 uur, al geleverd, iets wat consumenten ook weten te waarderen. Coolblue is een
succesvol Nederlands merk.
In de genoemde voorbeelden is het cowboygedrag, het durven aanpakken en met lef en
ambitie durven veranderen van de markt erg belangrijk. Wat niet wegneemt dat de
ontwikkeling van de innovatie zelf een serieuze zaak is.
Als het product, de dienst, service of techniek niet perfect van kwaliteit is, heb je een groot
probleem. Hetzelfde geldt voor de ontwikkeling van merknaam, productnaam en bescherming
ervan. Hier een paar tips uit de brede praktijk van de Merkcommissarissen:
waarmee je wilt concurreren; leer van hun succes én van hun fouten.
scherp daarmee het concept aan.
hun interesse, oordeel en gebruiksintentie te peilen.
aansprekende huisstijl, brandquide book en logo; dat helpt zeker bij de introductie.
doelgroep.
Laat de cowboy in je marketinglijf opstaan en innoveer!
Marketing en Branding adviesbureau Baliemolenerf 23 – 2807 DH Gouda
E: leovansister@demerkcommissarissen.nl
M: (+)31 (0)6 551 21 575
E: gooseilander@demerkcommissarissen.nl
M: (+)31 (0)6 533 82 933
Adviesbureau dat organisaties, bedrijven en ondernemers ondersteunt bij hun marketing, visie & lange termijn strategie, merkmanagement, customer journeys en communicatie activiteiten. Het inspireren van je doelgroep en versterken van kernwaarden staat daarbij centraal. Het ontwikkelen van (merk-)positioneringen is onze kernactiviteit.
Voor een gedegen second opinion op strategisch terrein of positionering ben je met de zeer ervaren Merkcommissarissen aan het juiste adres; sparren met de Critical Friend, jouw strategische buddy, die het beste met jou en jouw merk voor heeft.
www.demerkcommissarissen.nl