Blog

We love to energize your brand

Op zoek naar de psychopaten onder de automerken rijders

Onderzoeken zijn vrijwel altijd nuttig voor marketeers en organisaties en zeker ook
onderzoeken naar automerken en hun berijders. Als auto- of motorrijder heb je eigenlijk zelf
al continue onderzoek als je de weg op gaat. Je kent dat wel die bahnburners die
vastgekleefd zitten op de linkerbaan, in veel gevallen supercars als Ferrari en Maserati, maar
veel meer in grote getalen vliegen de Mercedes, BMW, Audi en Porsche rijders om je oren.
Daarom is het aardig dat een Engels onderzoeksbureau dat ook is gaan onderzoeken.

ScrapCarComparison is een Engelse vergelijkingswebsite voor de prijzen van sloopauto’s en
heeft in de loop van de jaren veel diensten en services voor autorijders ontwikkeld. Zo zijn zij
ook onderzoeken gaan uitvoeren bij autorijders en wilden zij weten wat voor rijder bij welk
automerk past en hanteerden daarbij de volgende onderzoeksvraag.

Which Drivers Are Most Likely To Be Psychopaths…
And How Do You Rank?

Dit opvallende onderzoek is uitgevoerd door ScrapCarComparison in Engeland. Er kunnen veel
generalisaties worden gemaakt over jou als bestuurder, waarbij mensen je rijstijl stereotyperen
op basis van je leeftijd, geslacht en functie. Het type auto dat je rijdt, kan ervoor zorgen dat
anderen op de weg je ook beoordelen, waarbij bepaalde merken of zelfs kleuren een reputatie
met zich meebrengen. De uitdrukking "rijden als een psycho" kan verwijzen naar iemand die gevaarlijk rijdt, maar zijn sommige automerken bestuurders psychopathischer dan anderen?

Het platform wilde erachter komen, dus gaf SCC-onderzoeksbureau 3GEM opdracht om bij
2.000 bestuurders om een psychopathietest af te leggen – waarvan de scores aangeven hoe
waarschijnlijk het is dat je kenmerken van psychopathie zou vertonen (inclusief oppervlakkige
charme, grandioos gevoel van eigenwaarde en een gebrek aan wroeging of schuldgevoel).
Op basis van deze resultaten werd vervolgens een gemiddelde psychopathiescore berekend
voor de verschillende groepen bestuurders, gecategoriseerd op merk en kleur.

BMW en Audi rijders hebben de meeste psychopathische neigingen

Volgens dit onderzoek waren bestuurders met de hoogste likeability van een psychopaat
BMW-rijders, met een gemiddelde psychopathiescore van maar liefst 12,1 uit 36 . De studie
onthulde dat de gemiddelde score op de psychopaattest bij alle bestuurders 6,6 was, dus
BMW-rijders vertonen waarschijnlijk aanzienlijk meer psychopathische eigenschappen dan
de gemiddelde bestuurder, met scores van bijna het dubbele van het gemiddelde

De hoog scorende BMW rijders werden op de tweede plaats op de voet gevolgd door Audi-
rijders, met een gemiddelde een psychopathiescore van 11,7, wat betekent dat ze meer kans
hebben om eigenschappen zoals narcisme en pathologisch liegen aan te nemen dan
anderen. Fiat rijders komen zeer verrassend op de 3 e plaats. Lees hier hoe de andere merken
scoren.

Rijders in bruine BMW’s zijn nog wat asocialer op de weg.

Rijders van elektrische auto’s zijn nog een graadje erger

Hetzelfde onderzoek gaf aan dat rijders met elektrische auto’s nog meer asociale rijders zijn.

Bron: Marketing Tribute

Rijders van elektrische auto’s zijn nog een graadje erger

Ook heeft ScrapCarComparison onderscheid gemaakt op basis van autokleuren. Daar kwam
uit dat mensen met een gouden (12,7) of bruine (12,2) auto een hoge ‘psychopathiescore’
hebben.

De kleuren zilver (5,5) en rood (4,9) scoren het laagst. Ook kwam uit de vragenlijst naar
voren dat mensen met een gepersonaliseerde nummerplaat een hogere score behalen dan
mensen met een normaal kenteken: 13,8 tegenover 5,3 punten.

Het is natuurlijk wel een onderzoek om met wat nuances te interpreteren, want wie vullen
een dergelijk onderzoek eigenlijk in en hoe doen ze dat. En Engelsen zijn natuurlijk geen
Nederlanders, maar eenmaal ingestapt in een BMW of Audi wordt het beest wakker.

Kijk en als je dan toch als een heuse asociaal gezien wil worden en je hebt nog wat geld
liggen, koop dan deze zeer unieke Bussink GT R Speedlegend. Voor 1.250.000 euro staat die
al in je garage.

Afbeelding: ASV Mercedes-Benz Veghel

Maar wat kan ik er zelf eigenlijk van zeggen…..ik rijd weliswaar geen BMW auto maar een
zeer fraaie wat oudere Saab 9-3 cabrio, maar heb wel een BMW motor en juist daar zie je het omgekeerde.

BMW-motorrijders zijn doorgaans wat ouder en veelal rustige toerrijders of rijden met de
populaire GS. Dat trekt dus heel ander volk aan en afgaande op dit unieke onderzoek maakt
dat het merk BMW wel wat hybride.

Automerken doen er daarom goed aan om hun merkimago voortdurend te monitoren en
goed te bewaken, zeker omdat die merken vaak al decennia meegaan en status geven aan
hun berijdersgroepen, maar dus niet altijd de gewenste status.
Bewaak je merkpositionering!

Marketing en Branding adviesbureau Baliemolenerf 23 – 2807 DH Gouda

E: leovansister@demerkcommissarissen.nl
    M: (+)31 (0)6 551 21 575


E: gooseilander@demerkcommissarissen.nl
    M: (+)31 (0)6 533 82 933

Adviesbureau dat organisaties, bedrijven, managers en ondernemers ondersteunt bij hun marketing, visie, strategie, merkmanagement, customer journeys en communicatie activiteiten.

Dankzij de unieke Brand Valuation Motor® methode kunnen wij uw merk op de enige juiste waarde taxeren.

Voor een gedegen second opinion op strategisch terrein of positionering ben je met de zeer ervaren Merkcommissarissen aan het juiste adres.

www.demerkcommissarissen.nl