Blog

We love to energize your brand

Prijzenrace in de autojungle

In 2022 waren de prijzen van nieuwe auto’s ook al een soort carrousel met slechts een stand, namelijk
flink omhoog en dat is in 2023 helaas niet anders. Als je nu zoals ik recentelijk in januari ook deed
dealers bezoekt met de intentie om een nieuwe auto te kopen en je huidige auto in te ruilen kom je
wonderlijke verkooppraktijken tegen. Het is een soort prijzenfestival, maar dan in een negatieve
spiraal. De marketing van nieuwe auto’s is in een nieuw turbulent tijdperk terecht gekomen.

Prijzen waren al flink gestegen door chips en grondstoffen tekort Talloze autobladen en dagbladen meldden al een tijd regelmatig met het nieuws dat nieuwe auto’s alweer duurder zijn geworden en tegelijk ook een steeds langere levertijd krijgen. Dat geldt voor auto’s uit Europa, maar zeker ook die uit Azië. En vanaf begin 2023 is daarnaast ook de BPM verder gestegen. De overheid profiteert mee. Zo ben je voor een middenklasser van zeg ca. 35.000 euro alleen al zo’n 8.300 euro aan BPM en BTW kwijt.

Foto: Century autogroep

Nu een nieuwe auto bestellen en toch nog meer moeten betalen bij aflevering Een eerlijke autodealer, en die zijn er ook, meldt meteen al bij het verkoopgesprek dat er vanwege steeds stijgende prijzen van chips, grondstoffen en lonen en tussen de datum van bestellen en afleveren (vaak tussen 6-12 maanden) er ook al “indicatieve prijsverhoging” wordt gerekend. Of dat uiteindelijk ook zo is wordt pas bij aflevering duidelijk, maar verhogingen van 5-8% worden al voorzien en doorberekend.

Auto’s worden duurder. Nu ook nadat je een contract getekend hebt.

Maar ook komt het regelmatig volgens branchekenners voor dat bij het verkoopgesprek er niets of weinig over aanstaande prijsverhogingen wordt gemeld en dat particulieren die de auto vele maanden eerder al hadden besteld korte tijd voor de aflevering te horen krijgen dat ze een flink bedrag mogen bijbetalen. Dat zijn enigszins misleidende praktijken.
Het is maar de vraag wanneer je auto afgeleverd gaat worden Iets waar de importeurs en autodealers zelf niet veel aan kunnen doen zijn de grillige levertijden van nieuwe auto’s. Niet alleen zijn die behoorlijk lang. Zo is 9 tot 12 maanden levertijd al heel gewoon. Vervelender nog is dat het ook vaak voorkomt dat men überhaupt geen aflevermaand durft te noemen omdat men geheel afhankelijk is van de fabrieken. Die met te weinig grondstoffen en chips heel wisselend batches van een bepaald model en uitvoering produceren. Niet meer zoals tot een paar jaar geleden op de vraag van de markt (kopers en dealers) maar op beschikbaarheid van de assemblage materialen en chips.

Let op: de vermelde verkoopprijs is een niet-vaste prijs. Het is mogelijk dat de prijs door de fabrikant
en/of de importeur wordt aangepast, bijvoorbeeld omdat de productiekosten van het voertuig
aanmerkelijk blijken te zijn gestegen. Mocht de prijs van het voertuig worden verhoogd, dan zullen wij
u daarvan zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen. U heeft als particuliere consument vanaf dat
moment tien dagen de tijd om alsnog kosteloos van de koop af te zien. (Bron: Hyundai)

Eerlijke communicatie bij autodealers is niet altijd het geval Zoals aangegeven blijven de verkoopprijzen sterk stijgen, dus ook nadat de verkoop al vastgelegd is. Het is vreemd dat op vele websites van automerken en autodealers wordt er soms geen of heel summier maar melding gemaakt van de verwachte prijsverhogingen, terwijl ze dus wel integraal doorberekend worden. Ook in de verkoopbrochures, die soms ook v.w.b. prijzen al gedateerd zijn, wordt er nauwelijks melding van gemaakt. Men volstaat vaak met een summiere mededeling dat “de vermelde verkooprijs een niet vaste prijs is” of woorden van gelijke strekking.

Foto’s Renault en Mitsubishi

Merken carrousel schept verwarring Dat de automarkt flink opgeschud wordt is al jaren duidelijk. Sommige automerken of modellen zijn al verdwenen en anderen worden opgeslokt door grote concerns. Een actueel voorbeeld is de Mitsubishi ASX. Een voor ca. 380.000 Europeanen favoriete auto die zeer onderhoudsvriendelijk is. (meermaals uitgeroepen tot de meest “garage onvriendelijke auto”). In 2020 liet Mitsubishi weten met de zo geliefde ASX te stoppen. Prompt regende het protesten uit heel Europa. En voelde Mitsubishi zich najaar 2021 gedwongen om aan te kondigen dat er een nieuw model ASX in maart 2023 uitkomt.
Topgear noemt dit een luie rebadge En zie daar de nieuwe ASX met 98% het uiterlijk van de Renault Captur, de motor van de Captur, maar dan met Mitsubishi logo’s erop geplakt. Het wonderlijke is verder dat de meeste nieuwe ASX uitvoeringen ook nog duurder zijn dan hetzelfde model en uitvoering Captur. Weliswaar heeft de ASX enige kleine features meer dan de Captur. Het verschil is verder dat Mitsubishi 5 jaar garantie geeft en Renault maar 2 jaar; wat te denken geeft. Overigens stond Mitsubishi altijd bekend voor zijn 7 jaar garantie. De ASX is dus een kloon van de Captur. De ASX heeft dus een hele grote schare fans, maar of de marketeers en verkopers die allemaal in de kloon van Captur meekrijgen is nog maar de vraag. In het AD.nl vertelde Mitsubishi Europa-baas Frank Krol : "Gelukkig zijn ze daarvan (het besluit om Europa te verlaten, red.) teruggekomen en kon er een tussenoplossing worden gevonden binnen de alliantie met Renault en Nissan. In de Renaultfabriek in Vallalodid in Spanje bleken ze nog productiecapaciteit over te hebben en op die manier hebben we een opvolger kunnen creëren voor de ASX”.

Foto: Tesmanian

Ook Tesla zit in de prijzen carrousel Zien we hier in Europa de prijzen telkens stijgen, in Azië is het andersom, althans bij Tesla in China. Tesla verlaagt daar fors de prijs van de Model Y en de Model 3, die worden bijna de helft goedkoper dan een Tesla in de VS. Daarmee staat de prijs van die modellen in de Volksrepubliek China op een laagterecord en kost een Tesla Model Y bijna de helft van wat dezelfde auto in thuismarkt de Verenigde Staten kost. De nieuwe prijs is dan in China zo’n 36.000 euro. In Amerika betaal je voor dezelfde auto ruim 62.000 euro. In Nederland is de goedkoopste Tesla 45.000 euro.

Foto: Stellantis

Duurzaamheid wordt gelukkig steeds belangrijker Gelukkig is wel goed te zien dat de nieuwe auto’s veel meer op duurzaamheid insteken. Met de keuze van materialen, met de soort motoren en vooral met EV, maar ook door een langere levensduur en bij sommige merken al de mogelijkheid om je jong tweedehandse auto te refurbishen. Met name het grote autoconcern Stellantis met merken als Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Chrysler e.a. zet hier stevig op in. De levensduur van nieuwe en van tweedehands auto’s moet en zal veel langer kunnen en dat wil het concern faciliteren. (Bron: Erwin Wijman, auto journalist).

Nieuwe auto, toch nog maar even wachten?

De prijzen van nieuwe auto’s ligt dus op een behoorlijk hoog niveau en de stijging gaat voorlopig nog
door. Misschien is het wel slimmer om de aankoop van een nieuwe auto gewoon een tijdje uit te
stellen totdat prijzen normaliseren en levertijden weer beheersbaar worden. Of weten slimme
importeurs en autodealers een passend antwoord te vinden op de huidige junglepraktijken waar de
consument de enige is die de rekening betaald?

De marketeers in deze markt zullen zich steeds opnieuw moeten aanpassen. Nu is het een
fabrikantenmarkt geworden, terwijl het een prettig evenwicht tussen kopers en de verkopers zou
moeten zijn, wat het altijd is geweest. De prijzenpolitiek welke je als merk inzet is in deze markt een
van de belangrijkste marketingtools voor marketeers.

Zelf heb ik uiteindelijk niet gewacht, maar na een gedegen oriëntatieronde bij meerdere merken,
dealers en modellen voor een nieuwe Kona hybrid gekozen vanwege zijn zuinigheid, zijn vele
veiligheidsgadgets en omdat de dealer na stevig aandringen mijnerzijds akkoord ging met de door mij
gewenste inruilprijs. Nu nog even 10 maanden of zo wachten.

Marketing en Branding adviesbureau Baliemolenerf 23 – 2807 DH Gouda

E: leovansister@demerkcommissarissen.nl
    M: (+)31 (0)6 551 21 575


E: gooseilander@demerkcommissarissen.nl
    M: (+)31 (0)6 533 82 933

Adviesbureau dat organisaties, bedrijven, managers en ondernemers ondersteunt bij hun marketing, visie, strategie, merkmanagement, customer journeys en communicatie activiteiten.

Dankzij de unieke Brand Valuation Motor® methode kunnen wij uw merk op de enige juiste waarde taxeren.

Voor een gedegen second opinion op strategisch terrein of positionering ben je met de zeer ervaren Merkcommissarissen aan het juiste adres.

www.demerkcommissarissen.nl