Blog
We love to energize your brand
In 2022 waren de prijzen van nieuwe auto’s ook al een soort carrousel met slechts een stand, namelijk
flink omhoog en dat is in 2023 helaas niet anders. Als je nu zoals ik recentelijk in januari ook deed
dealers bezoekt met de intentie om een nieuwe auto te kopen en je huidige auto in te ruilen kom je
wonderlijke verkooppraktijken tegen. Het is een soort prijzenfestival, maar dan in een negatieve
spiraal. De marketing van nieuwe auto’s is in een nieuw turbulent tijdperk terecht gekomen.

Foto: Century autogroep

Auto’s worden duurder. Nu ook nadat je een contract getekend hebt.
Maar ook komt het regelmatig volgens branchekenners voor dat bij het verkoopgesprek er niets of weinig over aanstaande prijsverhogingen wordt gemeld en dat particulieren die de auto vele maanden eerder al hadden besteld korte tijd voor de aflevering te horen krijgen dat ze een flink bedrag mogen bijbetalen. Dat zijn enigszins misleidende praktijken.Let op: de vermelde verkoopprijs is een niet-vaste prijs. Het is mogelijk dat de prijs door de fabrikant
en/of de importeur wordt aangepast, bijvoorbeeld omdat de productiekosten van het voertuig
aanmerkelijk blijken te zijn gestegen. Mocht de prijs van het voertuig worden verhoogd, dan zullen wij
u daarvan zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen. U heeft als particuliere consument vanaf dat
moment tien dagen de tijd om alsnog kosteloos van de koop af te zien. (Bron: Hyundai)

Foto’s Renault en Mitsubishi


Foto: Tesmanian

Foto: Stellantis

Nieuwe auto, toch nog maar even wachten?
De prijzen van nieuwe auto’s ligt dus op een behoorlijk hoog niveau en de stijging gaat voorlopig nog
door. Misschien is het wel slimmer om de aankoop van een nieuwe auto gewoon een tijdje uit te
stellen totdat prijzen normaliseren en levertijden weer beheersbaar worden. Of weten slimme
importeurs en autodealers een passend antwoord te vinden op de huidige junglepraktijken waar de
consument de enige is die de rekening betaald?
De marketeers in deze markt zullen zich steeds opnieuw moeten aanpassen. Nu is het een
fabrikantenmarkt geworden, terwijl het een prettig evenwicht tussen kopers en de verkopers zou
moeten zijn, wat het altijd is geweest. De prijzenpolitiek welke je als merk inzet is in deze markt een
van de belangrijkste marketingtools voor marketeers.
Zelf heb ik uiteindelijk niet gewacht, maar na een gedegen oriëntatieronde bij meerdere merken,
dealers en modellen voor een nieuwe Kona hybrid gekozen vanwege zijn zuinigheid, zijn vele
veiligheidsgadgets en omdat de dealer na stevig aandringen mijnerzijds akkoord ging met de door mij
gewenste inruilprijs. Nu nog even 10 maanden of zo wachten.
Marketing en Branding adviesbureau Baliemolenerf 23 – 2807 DH Gouda
E: leovansister@demerkcommissarissen.nl
M: (+)31 (0)6 551 21 575
E: gooseilander@demerkcommissarissen.nl
M: (+)31 (0)6 533 82 933
Adviesbureau dat organisaties, bedrijven, managers en ondernemers ondersteunt bij hun marketing, visie, strategie, merkmanagement, customer journeys en communicatie activiteiten.
Dankzij de unieke Brand Valuation Motor® methode kunnen wij uw merk op de enige juiste waarde taxeren.
Voor een gedegen second opinion op strategisch terrein of positionering ben je met de zeer ervaren Merkcommissarissen aan het juiste adres.
www.demerkcommissarissen.nl