Blog

We love to energize your brand

Tesla’s slimme marketing machine

Tesla Cyber Truck genereert meteen al 150.000 reserveringen

En alweer was het raak bij Tesla. De door Tesla vrijdag gepresenteerde elektrische pick-up truck is na anderhalve dag bijna 150.000 keer gereserveerd, zo schrijft Tesla-topman Elon Musk op Twitter. Volgens hem heeft zijn bedrijf geen cent aan advertenties en andere promoties uitgegeven. Dat is nog eens slimme marketing en PR.

Ondanks dat de cybertruck pas in 2021 in productie gaat was het meteen al dringen op de digitale
highway naar Tesla. De presentatie van de Cybertruck verliep niet helemaal vlekkeloos. Elon Musk
beweerde vooraf dat een klap met een grote hamer nog geen krasje zou achterlaten en dat de auto
tot op zekere hoogte kogelwerend is. Echter bij de demonstratie met een grote metalen bal liepen de
ruiten wel schade op. Die scene bleek goed voor een mondiale coverage van vele tientallen
miljoenen views.

Smijt incident trekt wereldwijd aandacht

Dat was weer een fraaie PR stunt van Elon Musk en zijn team. De beurswaarde mag dan heel even gedaald zijn, maar de tsunami aan free publicity leidde tot 150.000 pre-orders. Overigens kost een reservering slechts 100 dollar. Je zou toch denken dat dit zo gepland was door de slimme marketeers van Tesla. Het design van de truck laat nog veel te wensen over, maar Tesla kennende komt dat zeker goed.

Tesla de ruimte in

Door het toen nieuwe model 3 van Tesla op de kop van een SpaceX raket (ook van Musk) te zetten en de lancering ervan met veel free publicity te begeleiden, wist in een keer de halve wereld hoe dit model eruit zag en werd bovendien getoond dat het extravagante space programma van Elon Musk wel degelijk nog actief en succesvol is.

Tesla & Elon Musk, mythisch merken

Je kunt je afvragen welke merk het meest bekend is en de meeste waardering krijgt. Het is
aannemelijk dat ze weinig voor elkaar onder doen. De bekendheid van beide merken is zeer hoog en
je kunt ervan uitgaan dat ze elkaar prettig versterken.

We zagen destijds eenzelfde ontwikkeling bij het merk Apple & Steve Jobs. Beiden waren zeer
bekend en versterkten elkaar. Ze stonden voor baanbrekende innovaties, geweldige techniek en
bovendien een aansprekend design en veroorzaakten daarmee disruptie in de computerindustrie, de
telecom en andere sectoren. Opvallend dat was mede bedenker en oprichter van Apple Steve
Woźniak slechts een matige bekendheid kreeg. Marketingman Jobs nam en kreeg het podium.
Tesla & Elon Musk kaken eenzelfde ontwikkelingen door en de bewondering voor beiden door hun
vele gebruikers neemt mythische vormen aan. Je kunt een Tesla gebruiker niet vertellen dat er ook
soms iets minder goed aan is.

Het rijden in een tesla is een schitterende ervaring zo weet ik uit eigen ervaring. Een fraai
vormgegeven auto met ongelooflijke trekkracht en een prima actieradius. Het grote scala aan digitale
techniek in het scherm is indrukwekkend. Zelfs een bezoek aan de Tesla website is al de moeite waard.

Stick to the mission

“It’s Tesla’s mission to accelerate the world’s transition to sustainable energy.”
Deze helderde missie is leidend voor het denken en handelen van Tesla.inc. Niet alleen voor de leider, maar ook bij het personeel. Musk gelooft er heilig in dat Tesla elektrische auto’s beter, sneller en leuker kan maken dan de huidige generatie auto’s. Tesla zijn strategie is wel enigszins aangepast. Startte zij in het begin met hoge prijzen, dan zijn de prijzen nu wat bijgesteld. Je hoeft als koper dan verder ook geen kortingen te verwachten. De prijzen in de USA zijn aanmerkelijk lager dan bij ons. Maar dat is vooral aan de hoge Nederlandse BPM te wijten.

Indrukwekkend innovatiebudget
Tesla mag dan weinig aan advertising doen, het innovatiebudget is indrukwekkend met 1,5 miljard
dollar in 2018. Elon Musk mag dan controversieel zijn in zijn aanpak en denkbeelden, maar is een
briljante marketeer die telkens weer veel publiciteit weet te genereren. Tegelijk is Elon Musk zijn eigen gevaar. Hij ís Tesla en SpaceX en wie kan hem vervangen als hij
vervalt? Bij de periode na het wegvallen van Steve Jobs had Apple vele jaren nodig om weer de magie terug te krijgen. Als Elon Musk zich eveneens kan verheugen op miljoenen trouwe merkfans, is de toekomst rooskleurig.

Tesla’s strategie lijkt veel op die van Apple
Tesla, Inc. Bestaat sinds 2003 en is een Amerikaanse producent van elektrische auto’s, vrachtauto’s,
zonnedaken en energieopslagsystemen voor huizen, industrie en elektriciteitsnetten. Het bedrijf
exploiteert daarnaast een wereldwijd netwerk van verkooppunten om haar voertuigen aan de man
te brengen en een eigen netwerk van laadpunten. Zo houdt Tesla controle over de kwaliteit.
De stap naar bemande ruimtevaart met SpaceX is al net zo baanbrekend.
Zoals Apple in meerdere sectoren actief werd zoals computers, telecom, audio en video en
binnenkort ook bankieren, heeft Elon Musk ook een breed en gevarieerd portfolio uitgestippeld.
Weliswaar leiden alle jaren bij elkaar opgeteld nog tot een aanzienlijk verlies, maar de omzet met
intussen zo’n 21,5 miljard dollar omzet in 2018 en de beurswaarde zijn zeker indrukwekkend te
noemen. Nu nog is Tesla een relatief kleine speler op de automotive markt, maar met de snelle groei
en sterke innovatiekracht die het laat zien, kan het binnen 10 jaar een top-5 speler worden.

Tesla Launch video

Marketing en Branding adviesbureau Baliemolenerf 23 – 2807 DH Gouda

E: leovansister@demerkcommissarissen.nl
    M: (+)31 (0)6 551 21 575


E: gooseilander@demerkcommissarissen.nl
    M: (+)31 (0)6 533 82 933

Adviesbureau dat organisaties, bedrijven en ondernemers ondersteunt bij hun marketing, visie & lange termijn strategie, merkmanagement, customer journeys en communicatie activiteiten. Het inspireren van je doelgroep en versterken van kernwaarden staat daarbij centraal. Het ontwikkelen van (merk-)positioneringen is onze kernactiviteit.

Voor een gedegen second opinion op strategisch terrein of positionering ben je met de zeer ervaren Merkcommissarissen aan het juiste adres; sparren met de Critical Friend, jouw strategische buddy, die het beste met jou en jouw merk voor heeft.

www.demerkcommissarissen.nl