Blog

We love to energize your brand

Woke up brands!

Wat moet een merk doen in dit huidige woke tijdperk? Ook scherpe maatschappelijke
standpunten innemen en dat rond communiceren of juist bij woke wegblijven en gewoon
dicht bij het merk blijven. Wat maakt het dat merken als Nike en Adidas menen zich zo woke
te moeten opstellen?

Wat is eigenlijk woke?

Van oudsher is woke straattaal uit Amerika en betekent dat je alert bent op racisme. Een
goede zaak zou je denken. Intussen staat woke veel meer voor alert zijn op mogelijke
maatschappelijke misstanden, zoals racisme en discriminatie, en ook maatschappijkritische
onderwerpen.

Woke wordt intussen door vele mensen en groepen van mensen gebruikt om je ongenoegen
over iets of iemand duidelijk te maken en dat heeft niet altijd meer met racisme te maken.
De ‘woke-terreur’ zou Nederland teisteren, aldus schrijver Özcan Akyol in een van de vele
columns over ‘woke’. Woke is inmiddels een containerbegrip en heeft veelal activistische
trekjes gekregen. Ook onze minister van justitie Dilan Yeşilgöz-Zegerius is bepaald geen fan
van woke. Zij omschreef “wokeness” als een gevaarlijke tendens en een bedreiging voor de
rechtstaat door, specifiek, stromingen die zich richten op uitsluiting en exclusie van
meningen, mensen, en opinies. Volgens deze lezing is de woke-agenda verantwoordelijk
voor de cancel-cultuur, muilkorven, en de instandhouding van de politieke correctheid.

Eten is woke, vliegen is woke, roken is woke, alcohol is woke

Voor velen is intussen het eten van dierlijk voedsel fout vanwege het dierenleed en de
belasting van natuur en milieu. Hetzelfde geldt ook voor de frequente vliegers en de
belasting van moeder aarde. Om over roken en drinken maar niet te spreken.

Maar een zeer groot aantal merken en organisaties hebben hun bestaansrecht juist met dit
soort productsectoren en hoe dienen die zich dan op te stellen. Stilzitten en geschoren
worden of juist meegaan in de ontwikkelingen en een paralleltraject inslaan.

Een aantal merkfabrikanten gingen hen al voor door naast alcoholhoudende dranken ook
alcoholvrij aan te bieden. Luchtvaart zit nog in een heroriëntatiefase en de foodsector
ontwikkelt steeds meer alternatieven of koopt deze op zoals Unilever dat deed door de
Vegetarische Slager te kopen voor veel geld.

Transvrouw Dylan Mulvaney maakt reclame voor Nike sportbeha’s

Nike is niet woke gevoelig, Adidas wellicht wel?

Van een merk als Nike zijn we al vele jaren gewend dat die soms scherpe maatschappelijke
standpunten inneemt. Nike is met name alert voor racisme, achterstelling en ongelijkheid. De
campagne destijds met Colin Kaepernick is daar een goed voorbeeld van.

Maar de laatste campagne van Nike in april behelst een reclamefilmpje waarin Dylan Mulvaney, een
transgender vrouw die vooral bekend is van TikTok, hun sportbh’s promoot. Daar is wel flink op
gereageerd en niet altijd positief.

Adidas kwam onlangs met hun Pride 2023 badkleding collectie naar buiten waarin o.a. een mannelijk
badpak is te zien. Die campagne gaf veel, niet altijd positieve reacties, te zien en zeker ook van
vrouwen.
Gaat het hier nog wel om woke of gewoon om te provoceren, een van de oerfuncties van reclame.

Bron: Adidas, opvallend is dat er geen logo bij staat.

To woke or not to woke………

De vraag is of je daar als gerespecteerd merk überhaupt je vingers aan moet willen branden?
Juist als de betekenis van intussen zo’n beladen term als woke zo divers is en toch ook best
vaak op agressieve wijze in social- en gewone media gebezigd wordt is het raadzaam dit
vooral eerst goed te overdenken. Woke heeft intussen tot flinke polarisatie in de
samenleving geleid en leidt tot intense discussies.

In Amerika dreigen er intussen al boycotten voor merken aldus het FD.
Rechts-conservatief Amerika dreigt met boycots van merken die zich in hun ogen ‘woke’ gedragen.

Een merk dient te excelleren binnen hun eigen merkbelofte en daar dicht bij te blijven. Dat
een merk daarnaast ook maatschappelijk gezien moet deugen is juist, maar dat houdt niet in
dat een merk een beobachter van vele maatschappelijke ontwikkelingen dient te zijn.
Anderzijds verwachten steeds meer mensen dat organisaties en dus ook merken publiekelijk
een standpunt innemen over maatschappelijke kwesties. Woke is daarmee intussen een
dilemma geworden voor merken.
Een nieuwe generatie woke-webcare teams is in aantocht.

Marketing en Branding adviesbureau Baliemolenerf 23 – 2807 DH Gouda

E: leovansister@demerkcommissarissen.nl
    M: (+)31 (0)6 551 21 575


E: gooseilander@demerkcommissarissen.nl
    M: (+)31 (0)6 533 82 933

Adviesbureau dat organisaties, bedrijven, managers en ondernemers ondersteunt bij hun marketing, visie, strategie, merkmanagement, customer journeys en communicatie activiteiten.

Dankzij de unieke Brand Valuation Motor® methode kunnen wij uw merk op de enige juiste waarde taxeren.

Voor een gedegen second opinion op strategisch terrein of positionering ben je met de zeer ervaren Merkcommissarissen aan het juiste adres.

www.demerkcommissarissen.nl