Blog

We love to energize your brand

Das Gestalt – branding hogeschool

Merkenkenners kennen ongetwijfeld het begrip Marken Gestalt. Het is geïntroduceerd door Dr. Klaus
Brandmeyer van het Duitse Institut für Markentechnik.

Een sterk merkbeeld is vervlochten met haar gebruikers. Het is de term die de manier beschrijft
waarop mensen een beeld van een merk vormen ("construeren"). "Gestalt" betekent dat meerdere individuele waarnemingen gekoppeld zijn om een coherente waarneming te vormen. Mensen ”componeren” een consistent beeld van een merk door er alle individuele ervaringen mee te verbinden.

Het is belangrijk voor bedrijven om op te merken dat de merkpositionering en het
gewenste merkimago consistent moeten worden overgebracht in alle contactpunten, die uiteindelijk
das Gestalt vormen, om de gewenste vorm in het publieke bewustzijn te bereiken of te behouden.

Consistentie creëert Gestalt; BMW begrijpt dat

BMW’s nierengrille is zo’n onderscheidend ontwerpelement van de modellen van het merk dat het
wat het merk al snel herkenning geeft. Het is een iconisch element voor de styling van het bedrijf.
Het beroemde ontwerpdetail is sinds 1933 vele malen aangepast en is de laatste jaren alleen maar
groter geworden. Kijk maar naar de komende BMW 4 Serie voor het beste voorbeeld.

Foto: BMW Blog

BMW bouwde in 1928 haar allereerste auto, de Dixi, welke meteen al met de opvallende en
kenmerkende gril aan de voorzijde, liefkozend de “niertjes” genoemd.

Foto: Wikipedia; BMW Dixi

Een merk als Mercedes heeft haar Gestalt veel meer in het merklogo verwerkt. Weliswaar begin
vorige eeuw nog wat zoekende, maar al rap werd de fameuze Mercedes ster geboren en is gebleven.

Foto: Mercedes

Ook een merk als Nike weet heel goed wat Gestalt is en heeft hun merk een sterk visueel beeldmerk,
de Swoosh, gegeven en is daar door de decennia heen heel dichtbij gebleven.

Foto: Nike

Bij sterk Gestalt is een enkel brand design element al branding

Een merk als Heineken is ook een fan van Gestalt en weet dit over de jaren heen goed te hanteren.
Het mondiale merk heeft altijd veel reclame gemaakt en op enig moment was in een commercial
enkel nog de letter H te zien en zelfs dat gaf heel veel merkherkenning bij het grote publiek.
De huidige ster in het merklogo heeft hetzelfde effect.

Bron: Heineken

Ford Mustang heeft een bijzonder sterk Gestalt

Deze verzameling van Mustang modellen laat heel goed zien dat je over de jaren heen best je merk
en design kunt moderniseren en toch heel dicht bij je oorspronkelijk merkbeeld kunt blijven.
Dat maakt dit merk erg sterk. Het is de combinatie van consistentie in productdesign, brand design,
productnaam en kleuren.

Soms duurt het een tijdje

Sommige merken hebben soms langer tijd nodig om een sterk merkbeeld in een merklogo of het
product zelf te creëren wat Gestalt heeft. Mazda is zo’n merk, wat een tijd zoekende was, maar er
zijn er velen.

Foto: logoworld

Meer Gestalt is veel betere herkenning

Merken met een sterk Gestalt worden veel vaker en sneller herkend en kennen vaak een grote
fanbase van kopers, gebruikers en ambassadeurs.
Dat zou zomaar eens kunnen betekenen dat een dergelijk merk met minder communicatie-uitgaven
uit kan en toch succesvol blijft. Reden temeer om voldoende energie, tijd en geld in een opvallend
beeldmerk te steken.

Marketing en Branding adviesbureau Baliemolenerf 23 – 2807 DH Gouda

E: leovansister@demerkcommissarissen.nl
    M: (+)31 (0)6 551 21 575


E: gooseilander@demerkcommissarissen.nl
    M: (+)31 (0)6 533 82 933

Adviesbureau dat organisaties, bedrijven, managers en ondernemers ondersteunt bij hun marketing, visie, strategie, merkmanagement, customer journeys en communicatie activiteiten.

Dankzij de unieke Brand Valuation Motor® methode kunnen wij uw merk op de enige juiste waarde taxeren.

Voor een gedegen second opinion op strategisch terrein of positionering ben je met de zeer ervaren Merkcommissarissen aan het juiste adres.

www.demerkcommissarissen.nl