Blog

We love to energize your brand

Is jouw aanbod Instagramable?

Social media domineren al jaren het marketingpalet van merken, diensten en producten. Als je daar
niet actief aanwezig bent, tel je al haast niet meer mee. Social media zijn leading in het brein van
mensen en de klassieke media lijken te zijn verworden tot supporting act. Binnen de social media zijn
Instagram en TikTok het hardst gegroeid. Beeld is leidend geworden boven tekst en mensen
consumeren dat het liefst de hele dag door. TikTok is vooral voor een jong publiek, maar Instagram is
voor merken, producten en diensten wel heel geschikt en daarmee the place to be.

Bron: Marketing Tribute

Instagram zeer geschikt voor visuele marketing

Instagram gaat vooral om het beeld wat je toont en wordt veelal gezien als inspiratiebron. Natuurlijk
wordt Facebook ook veel bekeken en gewaardeerd om de visuele beelden van foto’s en filmpjes,
maar Instagram groeit harder door, heeft inmiddels meer dan 5 miljoen frequente gebruikers in
Nederland en is erg populair geworden. Je ziet dan ook al heel veel merken en bedrijven hun aanbod
tonen op Instagram. Facebook ligt er niet wakker van aangezien het in 2012 Instagram heeft
overgenomen.

Met Instagram kun je ook veel visuele elementen toevoegen zoals hashtags, gifjes, polls, guides e.a.
Daarnaast kun je er korte video’s mee maken, iets wat voor aanbieders erg geschikt is. Video’s waar
je muziek aan kunt toevoegen en die je kunt editen.

Laat je zien op Instagram

Als gezegd hebben vele aanbieders al de weg gevonden naar Instagram en prijzen met of zonder
influencers hun aanbod aan. Een bonte mengeling van producten, diensten, services, politiek en ook
maatschappelijke doelen.
Bij Instagram is het beeld bepalend en derhalve is wat je nog meer laat zien bij je aanbod cruciaal.
Past de omgeving er goed bij? Je kunt attributen, personen of andere zaken toevoegen om het beeld
rondom je aanbod nog aantrekkelijker, interessanter of sexy te maken.
Een doordacht beeld heeft een grote aantrekkingskracht en zal vele mensen, consumenten lokken.
Grote kledingmerken als H&M maken veel gebruik van Instagram, maar ook een FC. Barcelona
verwent haar supporters met veel video’s.

Bron: Instagram/ Ecomare Texel

Bron: Instagram / vfonds

Bron: Instagram / Riu hotels

Bron: Instagram / Jumbo

Bron: Instagram / H&M

Bron: Instagram / FC Barcelona

Bron: Instagram / Maserati

Is jouw aanbod wel Instagramable genoeg?

Op Instagram is het ook mogelijk om te adverteren. De targeting is gelijk aan Facebook. Adverteren is
mogelijk in zowel de feed als in stories. In stories is het interessant om een enkele afbeelding of een
video te delen. In de feed kun je testen met afbeeldingen, video’s en carrousels (een reeks van
afbeeldingen).
Kijk wat er allemaal mogelijk is op Instagram en zet je aanbod op een mooie troon, naast leuke
mensen of breng veel actie in beeld. Een aansprekend en actief beeld nodigt je uit om langs te
komen, om het te gebruiken of om mee te doen. Investeer en de response, ook commercieel, zal
zeker de moeite waard zijn.

Marketing en Branding adviesbureau Baliemolenerf 23 – 2807 DH Gouda

E: leovansister@demerkcommissarissen.nl
    M: (+)31 (0)6 551 21 575


E: gooseilander@demerkcommissarissen.nl
    M: (+)31 (0)6 533 82 933

Adviesbureau dat organisaties, bedrijven, managers en ondernemers ondersteunt bij hun marketing, visie, strategie, merkmanagement, customer journeys en communicatie activiteiten.

Dankzij de unieke Brand Valuation Motor® methode kunnen wij uw merk op de enige juiste waarde taxeren.

Voor een gedegen second opinion op strategisch terrein of positionering ben je met de zeer ervaren Merkcommissarissen aan het juiste adres.

www.demerkcommissarissen.nl